onsdag 26 maj 2010

Lika förvånad varje gång!!!!

Ja, som rubriken säger lär man sig visst aldrig, man blir lika förvånad varje gång.

Varje gång jag springer ett marathonlopp blir jag lika förvånad över hur jobbigt det är. Jag är inställd på det kommer att bli jobbigt men när man väl är där (vid 35 km ungefär) så kommer tanken "var det verkligen så här j-a jobbigt sist"........... Lika förvånad varje gång!

En liknande tanke brukar komma de gånger jag har varit ute i skogen och sprungit och ser en älg. Älgar är stora, det vet jag, men varje gång jag ser en älg tänker jag "att en älg var så här fruktansvärt stor"............ Lika förvånad varje gång!

Det är jobbigt att inte kunna träna som man vill och vara skadad. Det vet jag, men att det "var så här j-a jobbigt att inte kunna träna"......Lika förvånad varje gång!

Ja, ja, skall ut en sväng imorgon och får helt enkelt ha lite karraktär. Vad det blir vet jag inte ännu men kan ej belasta vaden för mycket.

6 kommentarer:

Ingmarie sa...

Och 99% av gångerna efter en mara så lovar åtminstone jag mig själv att; "Aldrig mer". Men guldfiskminne är bra. "Löftet" brukar gå över efter 17 minuter. ;-) Du kan väl cykla, simma och/eller springa djupvattenlöpning? Har du kollat upp vaden ordentligt? gör du tåhävningar?
/Frågvisa Nilsson ;-)

Lennart sa...

Ha, ha, "guldfiskminne", den var bra. Det är det som är så härligt med maran. Den är jobbig men på någotvis vill man inte vara utan den. Utmaningen är härlig.

Går nog bra att gå ut och springa försiktigt utan att det blir värre men det är de "riktiga" träningarna (tuffa löppassen) som inte går ännu. Annars promenerar jag mycket, har gjort tåhävningar, strechar, masserar lite lätt. Så håller jag på. Skall springa och cykla imorgon.

Jag har inte kollat upp vaden ordentligt. Trodde att det skulle gå lite fortare att bli bättre och det blev jag men inte 100%ig (det är det "sista" som inte riktigt vill släppa, det hänger kvar). Bättre idag än i måndags och det är inte mycket kvar nu men jag är så rädd för att slå upp det igen. Det blir nog ingen tuff träning innan maran. Vill inte riskera någonting. Tidsmässigt får det bli som det blir.

Skall söka reda på en bra sjukgymnast eller napprapat som jag kan gå till i fortsättningen. Finns ingen idrottsinriktad i Vallentuna (inte vad jag har hittat).

Jobbar vid Karlaplan, tips någon?

MVH

Jörgen sa...

Hej Lennart. Jag har följt din träning ett tag på jogg.se. Vi bor i samma kommun och det är ibland skoj att gå in och titta på löpande kommungrannar - inte minst för att få tips på nya rundor. Låter lite segt att känna sig småskadad så tätt inpå loppet. Försök att inte känna dig stressad inför det, du har ju definitivt grunden som krävs, inte minst i form av dina imponerande långpass!

För några år sedan hade jag lite problem med löparknä. Då fick jag bra hjälp av en naprapat som heter Mattias Ahlström. På den tiden hade han mottagning på Roslagsgatan, men en snabb googling visade att han numera finns på Naprapatlabbet på Västmannagatan: www.naprapatlabbet.se. De ska visst köra en kurs i löpteknik under sensommaren - låter lite spännande tycker jag!

Lycka till!

/Jörgen i Brottby

Ingmarie sa...

Jag har på mitt jobb och vet flera andra bra om du inte hittar någon.Har byggt upp ett litet "kartotek" av bra behandlare. :-)

Lennart sa...

Hej Jörgen!
Kul att du hör av dig och tack för tipset. Skall surfa in på naprapatlabbet och titta.

Ja, det är lite "surt" med den här vaden. Jag hade definitivt någonting på gång men, ja, det är som det är. Det är en vecka kvar och idag kunde jag hålla lite fart så, ja, vi får se, hmmm nervös för hur det känns när vaden kallnar....

Tittade lite i din träningsdagbok och du har tränat bra under april och maj. Jag tycker du varvar mängd och kvalitet bra. Tror att du har stora chanser att klara sub 40 på milen och sub 2:20 på Lidingöloppet. Det ser starkt ut!

Grattis till att du har passerat 1000 km i år!!

Tack för tipset och lycka till!!

Lennart sa...

Hej Ingmarie,
Jag tar gärna emot tips från dig.

Tror att Jörgens tips (ovan) kan vara bra, surfade in och tittade på deras hemsida och skall ringa och prata med dom men....

Tar gärna emot tips på i första hand naprapat (tror det är bäst för vaden nu) i närheten av Karlaplan/Gärdet/Östermalm men även massör och kiropraktor.

Förra gången jag var hos en kiropraktor rättade han till en låsning i ryggen och min "benlängd", ja de var tydligen olika långa. Det var ett tag sen och jag tror att det faktiskt är dags att kolla det en gång till :-)