söndag 16 maj 2010

Känslomässiga mål inför Stockholm Marathon

Har funderat lite på tidsmål och känslomässiga mål inför Stockholm Marathon. Mitt tidsmål är sub 3:30 och det är ett utmanande mål för mig eftersom jag gjorde 3:58 så sent som den 20 september på Berlin Marathon. Jag har sen dess tränat ambitiöst och träningen har tagit bra och jag kommer att försöka springa Stockholm Marathonsub 3:30. Det är mitt tidsmål, men......

Jag har under de senaste dagarna funderat lite på Björn Ferry och hans känslomässiga mål när Björn Ferry vann OS-Guld i skidskytte. Jag har läst att Björn Ferrys mål var att han "ville komma först in på skjutvallen inför sista skjutningen, efter att ha skjutit fullt tidigare, och känna glädje". Det intressanta här är att Björn Ferry knyter upp resultatmål mot en känsla, dvs känslan "glädje".

Det är framförallt ordet "glädje" jag har fastnat för. Om Björn nådde sitt mål och kände "glädje" vet jag inte men om Björn Ferry kände "glädje när han befann sig i situationen så måste han ha haft full kontroll på nerverna, varit mentalt och fysisk stark och verkligen trott på sig själv inför den sista och avgörande skjutningen. Loppet var alltså inte avslutat när Björn Ferry ville känna "glädje", han hade inte vunnit när han ville känna "glädje" utan det var i den mest avgörande situationen som Björn Ferry ville känna "glädje".

Det här har inspirerat mig och mitt känslomässiga mål kommer att vara:

"När jag kommer upp på Västerbon på andra varvet och springer över krönet vill jag lyfta blicken och titta ut över Riddarfjärden, se Stadshuset och Gamla stan och känna glädje".

Kan jag känna "glädje" där kommer jag att vara stark in för den sista milen och jag har förmodligen möjlighet att fortfarande klara sub 3:30.

6 kommentarer:

Staffan sa...

Intressant och bra tanke som jag tar med mig! Bonus är också att om du känner glädjen där på krönet så har du väl bara ca 7km kvar och inte 10 ;-)

Lennart sa...

Hej,
Vet inte exakt men tror att det måste vara något mitt emellan 7 och 10 km för 35 km markeringen har jag för mig står vid stadshuset (då är det ca 7 km kvar) och det är väll ca 1.5-2 km efter krönet på bron.

Hur som helst är det viktigt att försöka nuta av situationen :-) och få till en bra avslutning.

Otrolig form du verkar vara i förresten...... Skall bli kul och se hur långt det bär...

Anonym sa...

Det där låter som en perfekt målbild. Utan rätt mentala inställning är mycket av träningen bortkastad. Lite avis på er som ska springa maran men jag ska följa er på vägen dit och med stort intresse läsa om tider och hur loppet upplevs.
Satsar du därefter på sub40 bollar jag gärna idéer kring träningsupplägg för att kapa kvarvarande minuter och sekunder.

Lennart sa...

Japp, efter maran blir det kvalitet och visst skall vi bolla idéer. Målet är precis som dig att försöka gå sub 40 på Hässelbyloppet (tror jag läste så på din blogg).

Efter dagens träning är jag dock glad om jag är hel till maran. Det hände något i vaden....

Per sa...

Den målsättningen snor jag rakt av. Har samma resultatmål så vi kan väl titta ut där samtidigt och känna glädjen över att vara just där, just då.

Lennart sa...

Hej Per,
ja, det är bara att ta den. Bara att tänka på målsättningen tror jag kommer att underlätta när vi kommer upp på krönet. Lycka till och hoppas att det går bra. Vi kommer nog inte vara så långt ifrån varanda. Tror att vi i alla fall kommer att vara på Västerbron samtidigt.

MVH