måndag 30 mars 2015

Nu ska jag springa fort

Nu ska jag springa fort tänker jag inför dagens pass. Distansen ska bli 15 kilometer, men hur dessa 15 kilometer ska springas vet jag inte. Det är inte bestämt. Tänker tvåhundringar, tänker tusingar, tänker lite av varje.

Som den ingenjör jag är så slutar det med att jag tänker 200 meter fort, och 800 meter distansfart i 15 repetitioner. Totalt 15 kilometer. En matematisk finess som tilltalade mina ingenjörsgener.

När ingenjörsgenerna gjort sitt tog löpargenerna vid, och som den löpare jag är så brydde jag mig inte om vädret. Idag var det 2 grader varmt, snöblandat regn, blåsigt, blöt skogsväg och dyngsura kläder, men jag klagar inte.

Jag klagar inte alls. Jag trivs. Jag känner att jag lever. När jag höjer farten och springer en tvåhundring samtidigt som snöblandat regn piskar mig i ansiktet känner jag att jag lever. Jag gillar det.

Dagens pass blev totalt 15 kilometer i 4:57-fart uppdelat i 15 stycken 200ingar i 3:45-fart med 800 meter löpvila i 5:10-fart.

4 kommentarer:

Urban2014run sa...

Hej Lennart, imorse tänkte jag på dig och dina 15km pass och att du malt på så länge i samma tempo. Det såg ganska kul ut så jag provar nog något liknande på hemvägen idag. Men varför har du snöat in på just 15km distansen (2,5km till milspåret eller?)

Lennart sa...

Ha, ha! Ja, det är en lång historia som jag ska försöka göra kort.

Det började med att jag var ganska less på träningen i julas och då tränade jag 5-6 ggr/v med en mängd på ca 7-8 mil/v.

Även fast jag var less ville jag hålla igång löpningen så jag började med fyra pass/vecka, och eftersom jag inte ville tappa för mycket mängd blev passen lite längre än normalt, och då var 15 km ganska lagom. På fyra pass/vecka blir det 60 km vilket är en ganska bra mängd att bygga fart på när jag senare börjar känna för det.

15 km har alltså varit ett lagom distanspass, men nu har det också blivit så att 15 km är ganska lagom vid intervallpass/fartlekar också. Du vet 2.5 km uppjogg + 10 km intervaller och joggvila (typ tusingar, fyrahundringar, stegar, etc) + 2.5 km nerjogg.

Dock ska jag snart börja variera mig lite mer. Det börjar faktiskt kännas lite lättare igen och det känns som att motivationen är på väg tillbaka. Hoppas det :-)!

Urban2014run sa...

Jag tänkte nog att det var något åt det hållet. Starkt att hålla ut med 4x15km och låg motivation. Min är hög just nu, men jag tycks aldrig få tid för medel-långa pass. Upp till milen blir det, och ett långt, men det blir en 65-75km ändå. Idag fick jag 10 baserat på din inspiration. Tack för den!

Lennart sa...

Kul att vara till hjälp :-)!

Kan också tillägga till ovanstående kommentar att jag för tillfället tycker det jobbigaste är att byta om och börja träna, men när jag väl är igång kan jag lika gärna springa 15 km som 5 km. Den inställningen har underlättat.