söndag 1 mars 2015

Löpning med migrän

Det börjar med en så kallad aura. En aura som gör sig gällande genom att det uppstår luckor i mitt synfält. Alltså små fläckar där synen försvinner.

Ni som har upplevt migrän med aura vet hur det känns. Det känns lite obehagligt. Min aura pågår ungefär 30 minuter för att sedan försvinna. Efter det mår jag ganska bra i ungefär 30 minuter innan huvudvärken sätter in. En huvudvärk som kan hålla sig kvar i ca ett dygn.

Att springa med migrän rekommenderar jag inte. Ni som inte känner er kropp ska inte springa med migrän. För er som känner er kropp lite bättre så är det annorlunda. Som för mig.

Jag har märkt att om jag snabbt byter om och går ut och springer vid de första tecknen på ett migränanfall (precis när auran börjar) kan det kommande migränanfallet att lindras. Dock är det viktigt att träningspasset inte är för intensivt. Ett lugnt distanspass är lagom där jag hela tiden utvärderar hur mitt migränanfall utvecklas.

Idag sprang jag med migrän. Precis när jag hade bytt om började den så kallade auran med luckor i synfältet. Auran pågick under de första 7 kilometrarna, för att efter 10 kilometer försvinna helt.

Under de sista 5 kilometrarna kände jag mig helt normal. Det var till och med så att jag tryckte på lite extra i de sista uppförsbackarna. Summerat blev passet 15 kilometer i 5:05-fart, och nu efter passet känns det ganska bra. Jag har lite huvudvärk, men det är inte så farligt. Jag tror att dagens pass mildrade mitt migränanfall.

Vill dock avsluta med att säga att vid andra tillfällen har det varit precis tvärt om. Någon gång har jag varit tvungen att avbryta passet eftersom migränanfallet förvärrades av löpningen. Dock tror jag att min migrän lindras av lugn löpning förutsatt att jag börjar springa direkt när auran börjar. Avvaktar jag för länge så tror jag att min migrän förvärras av löpning.

2 kommentarer:

Anders sa...

Spännande lösning. Har inte själv migrän men förstår att det är riktigt riktigt hemskt så allt som hjälper måste vara bra.

Lennart sa...

Anders - Ja, men det är viktigt att göra rätt för i det här fallet blir man annars straffad :-)!