onsdag 25 juli 2012

Svåra beslut

Ibland kan det vara svårt att ta belut. Vid svåra beslut kan det till exempel finnas en konflikt mellan vilja och logik. Logiken säger en sak, men viljan att göra någonting annat kan vara väldigt stark. Det är inte heller ovanligt att det ligger mycket tid och pengar investerat, vilket också kan påverka.

När man står inför ett svårt beslut kan ett alternativ vara att chansa, dvs man väljer det alternativ som man vill, men som strider mot logiken, och sen hoppas man på att det ändå ska gå bra. Går det så går det, och går det inte, så går det inte.

Om man bortser från vilja, och bara ser till logik, kan ett beslut framstå som ganska självklart. Att chansa kan också framstå som väldigt dumt.

Jag har beslutat mig för att inte springa Icebug24 den 27-28 juli. Det var ett svårt beslut, men jag kan inte springa. Jag har en känning i höftböjaren och sätesmuskeln. Det känns inte mycket. När jag går känns det inte alls, och när jag springer kanske det känns 3 på en skala mellan 1 och 10, men det räcker.

Under 24 timmar fjällöpning kommer det säkert att bli värre, och i det här fallet kan jag inte chansa. Om jag tvingas bryta måste mina lagkamrater också bryta, det vill inte jag, men så är reglerna. Beslutet är enkelt, men svårt att förlika sig med.

Dock kommer jag att resa till Hemavan i morgon. Det betyder att det troligtvis blir tyst här på bloggen i några dagar, för internetuppkoppling och dator räknar jag inte med att hitta.

7 kommentarer:

Jenny Bolander sa...

Tråkigt att höra.
Tror att det var ett klokt beslut, även om jag förstår att det var svårt.
Supporter-rollen kan också vara riktigt givande - samt viktg och uppskattad - det tror jag att du kommer att märka!
Hoppas att helgen blir bra, trots allt :-)

Lennart sa...

Jenny - Tack, hoppas att du har rätt. Det kan vara svårt att vara klok :-).

Linus N sa...

Usch vad tråkigt... Jag fattar beslutet, speciellt med tanke på det där om att lagkamraterna måste bryta om du bryter.
När jag sprang Stockholm Marathon i juni hade jag vaknat upp med så ont i foten att jag haltade, och det blev bara aningen bättre innan start. Men jag tog det irrationella beslutet att starta, och kunde springa hela maran. Det var ett irrationellt beslut som lönade sig... Men då gamblade jag ju inte med någon annans lopp, jag hade enkelt kunnat bryta om jag måste.

Superfina bilder du lagt upp här, ser ju helt underbart ut.

Ingmarie sa...

Trist men jag är säker på att du gör rätt. Loppet finns kvar!
Och tack för alla bilder!

RosaMilton sa...

Tror du gör helt rätt. Det verkar vara ett tufft lopp under lång tid, det är inte värt att förstöra eventuellt hela hösten, skulle jag tycka... Men tråkigt förstås...

Andreas sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lennart sa...

Linus - Tack, och tur att det gick bra!

Ingmarie - Tack!

RosaMilton - Tack, jag tänkte precis som dig :-).