onsdag 18 juli 2012

Strategi på Icebug24

Jag har ingen erfarenhet av ultralopp. Den längsta sträckan jag har sprungit är 42 195 meter, och den längsta tiden jag har sprungit är 4:45. Att springa ett 24-timmarslopp är helt nytt för mig. Hur ska jag hantera ett lopp över 24 timmar?

När det gäller strategin förlitar jag mig på mina lagkamrater. De har sprungit ultralopp tidigare. De har till och med sprungit flerdagarslopp. Det känns tryggt. Bara jag hänger med efter 10 timmar, efter 12 timmar, efter 14 timmar...... Jag vill inte vara den som bromsar de andra, för det skulle inte kännas bra.

Att springa väldigt långsamt är självklart. Att gå i uppförsbackarna tycker jag också är självklart. Jag har också läst någonstans att på ett 24-timmarslopp är det vanligt att man man springer i 55 minuter, vilar, äter och pysslar med utrustning i 5 minuter. Var tredje, eller var fjärde timme, tar man dessutom 5-10 minuter längre paus för att äta lite ordentligare. Det kanske är en bra strategi. Vi får se vad mina lagkamrater tycker.

Jag ska åka bort några dagar nu, dock inte till Hemavan för dit åker jag nästa helg. Även denna gång vet jag inte om jag får tag på en dator, men hittar jag en dator uppdaterar jag här.

7 kommentarer:

Tommy sa...

Jag körde Bum 50 miles i våras och det var debut även för mig på mer än 42 km. Du är ju mycket bättre tränad än var jag var så det kommer gå hur bra som helst för dig. Jag gick i uppförsbackarna, försökte hålla 6-7 tempo, åt ordentligt vid stationerna. Det funkade bra i ca 70 km för mig sedan hade jag överbelastat baksidan på knät. Förmodligen pga dåligt anpassade skor för den terrängen. Mitt enda tips är att ha ordentligt med ombyten. Det är nog vettigt att byta skor ett par gånger i ett sådant långt lopp.

Ingmarie sa...

Håller tummar och tår för att det ska flyta på. Oavsett kommer det att bli en upplevelse! :-) Hur är det med baken?

Linus N sa...

Sjukt coolt... Ska bli intressant att höra vad du tycker om detta äventyr.

anneliten sa...

Vilken ökning. Från knappt fem timmar till 24!

Henrik sa...

Det ska bli spännande att läsa om ditt lopp, det blir garanterat en fantastisk upplevelse!

RosaMilton sa...

Lycka till och ha det så himla kul! Det blir garanterat både äventyr och upplevelse!

Lennart sa...

Tommy - Tack för tipsen. Det där med att byta skor är nog bra men svårt... Vad jag vet så får vi inte lämna saker och komma tillbaka och hämta utan allt måste bäras med. Då känns det som att ett par skor extra väger för mycket.....

Ingmarie - Tack! Baken är inte bra... Det oroar mig men jag hoppas att lite vila gör det hela bättre.

Linus - Tack, ja, det tycker jag också.... :-).

Anneli - Ja, visst blir det.... Hoppas dock att det går bra!

Henrik - Det tror jag också. hur det än går så blir det spännande och ett roligt äventyr...

RosaMilton - Tack! Ja, visst blir det :-).