tisdag 17 juli 2012

Packlista inför Icebug24

När jag och mina lagkamrater springer Icebug24, den 27-28 juli, ska vi vara förberedda på allt. Vädret kan variera mellan högsommarvärme, sol, regn och snö. Blir någon skadad på fjället måste vi kunna hantera det. Vi måste också kunna härda ut oväder, och klara oss en natt eller två om det behövs.

Arrangörerna kräver att varje person (och lag) har en hel del utrustning med sig, och i dag provpackade jag min ryggsäck med all utrustning. Tanken är att ha med mig så lite som möjligt vilket betyder att jag satsar på att ta med mig den obligatoriska utrustningen, tillsammans med lite extra mat, stavar och ett par mindre klädesplagg.

Jag planerar att starta loppet i terrängskor, kompressionsstrumpor, korta tights, och en kortärmad tröja i funktionsmaterial. Dock är det väldigt väderberoende, och blir det regn så klär jag mig efter det. Förutsatt att vädret är fint är min personliga utrustning (det som är markerat med * är obligatoriskt) följande:
  • Långärmad förstärkningströja*, tex fleece
  • Kompass*
  • Kamera
  • Klocka
  • Mössa*
  • Ryggsäck*
  • Underställströja*
  • Långa tights
  • Handskar*
  • Vattenbehållare*
  • Vindtät och regntålig jacka med huva och tejpade sömmar*
  • Vindtät och regntålig byxa med tejpade sömmar*
  • Sovsäck*
  • Stavar
  • Solglasögon
  • Tåstrumpor
  • Vindsäck*
  • Visselpipa*
  • Pannlampa med batteri*
  • Mat för 24 timmar på fjället*, (frystorkat, bars, chips, gel, choklad, chokladbollar, etc)
  • Vitamintabletter, magnesium, kalcium, etc.
  • TrekMates + 5 Heatpack, för att få varmt vatten till maten
  • Nödproviant*, tex en bar, Maximpåse etc, som skall kunna visas upp vid målgång
Utöver den personliga utrustningen ovan skall varje lag dessutom bära med sig:
  • Karta*, som tillhandahålls av tävlingsledningen
  • Sjukvårdsutrustning*, skavsårsmaterial, kompresser, etc
  • Vattenfast penna*
  • Mobiltelefon med tävlingsledningens nummer förprogrammerade*
Jag kommer säkert på lite mer småsaker innan vi åker, men ovanstående ger en väldigt bra bild av vilken utrustning som krävs på Icebug24.

4 kommentarer:

Johan Renström sa...

Vilket spännande äventyr. Låter som något jag skulle vilja prova på:)

Frida sa...

Vattentät packpåse till extrakläderna? I annat fall är iallafall vattentät mobilfick att rekommendera. Långa tights? Är det bättre än supertunna ull-underställbyxor? Misstänker att grundkit bör vara det du startar i + vindbyxorna by night, eller? Skippa vitaminerna, eftersom du inte ska va ute i flera dagar räcker det med elektrolyttabletterna (spar lite vikt där ;)

Anonym sa...

Vad kör du med för ryggsäck?

Lennart sa...

Johan - Jag tror att det skulle passa dig :-).

Frida - Vattentät påse för alla kläder var bra. Det ska jag tänka på. Vet inte vad som är bäst, långa tights eller ull-underställ...? Jag har dock börjat tänka om när det gäller att starta i korta tights. Det blir nog 3/4-dels som jag har sett andra har... :-). Hoppar nog över korta tight helt.

??? - Jag har en ryggsäck på 19 liter. Märket är Camelback. Jag kommer också att ta ut vätskeblåsan och utnyttja de utrymmet till att packa annat. Vatten tar jag i en lite lättare behållare som jag kan fylla i bäckar längs loppet.