tisdag 24 juli 2012

Fjällöpning mellan Storulvån-Ulvåtjärn

I gårdagens inlägg visade jag bilder, och berättade lite om mitt första träningspass uppe i Jämtland (Storulvån). I det här inlägget tänkte jag visa bilder och berätta lite om mitt andra träningspass där jag sprang sträckan Storulvån-Ulvåtjärn-Storulvån.

Det här passet sprang jag i lite mer höglänt terräng. Det var också ett lite tuffare pass som bland annat innhöll en uppförslöpa på ca 2 kilometer för att komma upp på fjället.

En väl markerad vandringsled ger trygghet.
Att springa uppe på fjället, ovanför trädgränsen, är lite speciellt. Jag möttes av tystnad, vind, och en väldigt sval och friskt luft. Den kalla sommaren har gjort att det ligger relativt mycket snö kvar uppe på fjället. 

Uppe på fjället på väg mot Ulvåtjärn
Efter ca 4 kilometers löpning tornade fjällmassivet "Sylarna" upp sig bakom Stor-Ulvåfjället. Tyvärr skymde molnen de spetsiga topparna, men det var ändå en mäktig syn.

Fjällmassivet Sylarna
Som bilden ovan visar ligger det stora snöfläckar kvar lite överallt. När jag tog bilden noterade jag inte snön i förgrunden.

Tyvärr kunde jag inte vika av mot Sylarna
Det var enkelt att hitta. Det var bara att följa markeringarna och skyltarna. Tyvärr kunde jag inte springa till Sylarna, även fast jag var väldigt frestad.

Slutmålet. Ulvåtjärn med den lilla rastplatsen
(i mitten till höger i bild), och vadstället till vänster i bild.
Ulvåtjärn är en mindre rastplats som ligger mitt i mellan Storulvån och Blåhammaren. För att ta sig över bäcken som syns i bilden ovan måste alla vada genom det iskalla vattnet. Vadstället ligger till vänster i bild.

På väg tillbaka mot Storulvån med bergmassivet Sylarna bakom mig.
Vid Ulvåtjärn vände jag och sprang tillbaka mot Storulvån. Totalt blev det 12 kilometer härlig fjällöpning.

5 kommentarer:

Karin sa...

Åh!! Så vackert!! Å kul! Så avis jag blir!!!

Robban sa...

Mäktiga vyer.. skönt att se lite annat på träningspassen kan jag tänka... :-)

Lennart sa...

Karin - Ja, och ändå tycker jag inte att bilderna gör den storslagna vyn rättvis :-).

Robban - Ha, ha! Ja, lite variation skadar inte :-).

RosaMilton sa...

Underbart vackert!

Lennart sa...

RosaMilton - Visst är det!