måndag 23 juli 2012

Fjällöpning på leden mellan Storulvån-Gåsen

Jag har varit i Jämtland några dagar och fjällvandrat (dagsturer) med familjen. Utöver fjällvandringen hann jag också med ett par lättare träningspass, och i det här inlägget delar jag med mig av några inspirerande löparbilder. Bilderna är tagna på det första passet som jag sprang på vandringsleden mellan Storulvån och Gåsen.

Passage över Storulv-ån, på en hängbro som gungade  rejält.
Berget Getryggen syns i bakgrunden
Jag sprang inte hela leden från Storulvån till Gåsen utan jag nöjde mig med att springa de fyra första kilometrarna för att sedan vända och springa samma väg tillbaka.

Passage över våtmark med berget Getryggen i bakgrunden
Fördelen med att springa på den markerade vandringsleden var att det alltid låg en spång över de våtare partierna. Då slapp jag bli våt om fötterna....

Uppe på fast mark igen.....
Underlaget var till största delen upptrampad stig och det var relativt lättsprunget, förutom en del backar.....

Storulv-ån med berget Getryggen i bakgrunden
Vid ett par tillfällen vek jag av från den markerade vandringsleden för att springa bredvid Storulv-ån till ljudet av det forsande vattnet. Ljudet tillsammans med de omgivande bergen var väldigt inspirerande.

Ute i öppnare terräng igen.....
Det här var ett av de mest fantastiska pass jag har sprungit, och för er som inte har sprungit i fjällen så rekommenderar jag starkt en resa dit för ett par dagars fjällöpning. Det är värt besväret.

Imorgon tänkte jag dela med mig av bilderna jag tog på mitt andra pass som jag sprang på vandringsleden mellan Storulvån och Ulvåtjärn. Det var också en riktigt fin löpning som jag, till den största delen, sprang i lite mer höglänt terräng ovanför trädgränsen. Passet innehöll en fantastisk vy över bergmassivet "Sylarna", och jag sprang bredvid och över stora "snöfläckar" som låg kvar efter den senaste vinter.

4 kommentarer:

Henrik sa...

Jag har också provat på fjällöpning och det är riktigt härligt. När jag ser dina bilder blir jag påmind om den semestern och tänker att det måste göras om snart.

Lennart sa...

Henrik - Bra :-)! Det är det som är meningen. Det blir nog fler gånger för mig också... :-).

Magnus sa...

Vill gärna också ha fler inlägg på temat fjäll-löpning-vandring-familj. Har lite såna funderingar inför sommaren 2013.

Lennart sa...

Magnus - Det kommer ett inlägg senare idag. Det var mycket barnfamiljer där uppe vi var.