onsdag 18 augusti 2010

Mycket tankar i huvudet nu........

Har mycket tankar i huvudet nu. Tänker bland annat på att det som dagligen kallas för benhinneinflammation är inga inflammatoriska processer påvisade (trots namnet) och Daniel (naprapat) uttryckte det mer att "benhinnorna är irriterade eftersom musklerna skaver lite mot benhinnorna, dvs det man i vardagsspråk kallar för benhinneinflammation, men det är ingen inflammation, ännu"!

Det här gör att jag tänker att jag kanske kan träna lite som jag har gjort sista veckan eftersom om det inte finns någon inflammation (inflammation skall man inte träna med men nu finns det ingen) och behandlingen har börjat så det kanske går att träna. Det har trotts allt blivit lite bättre, fast det är klar, det kliar nu, det har jag inte känt tidigare, idag har det kliat jättemycket runt vristerna (!!??). Undra om det är ett bra eller dåligt tecken? Mycket tankar i huvudet nu.

Fler tankar. Läste någonstans att om man kan gå 2-3 km utan att symptomen med "smärta" på nedre delen av benet uppstår kan man träna på en nivå som är 50% av den nivå man befann sig på innan man fick "benhinneinflammation". Jag går omkring hela dagarna (många km) och det bara kliar. Det gör inte ont eller "smärtar". Kanske kan träna lite då? Mycket tankar i huvudet nu.

Fler tankar. Hade jag inte fått diagnosen benhinneinflammation hos naprapaten igår hade jag tränat idag eller i morgon eftersom det inte gör ont (det bara kliar). Jag tror faktiskt att jag har känt så här förut fast då visste jag inte att det var benhinneinflammation och då tror jag att jag tränade. Det faktum att jag vet att det är något fel gör att jag inte tränar. Om jag inte visste att det var något fel hade jag tränat, kanske skall träna ändå? Mycket tankar i huvudet nu.

Fler tankar. Vad är smärta? Hur definieras det? Jag tycker det är när det onda påverkar mig så mycket att jag inte kan fortsätta springa. Det är som Mårten Klingberg skriver i sin senaste krönika. Smärta är ett "töjbart begrepp". Vad menar andra med smärta? Menar de samma sak som jag? Mycket tankar i huvudet nu.

Idag hade jag ändå tur. Min fru hämtar sin pappa på Arlanda och jag är hemma själv med barnen. Då kan man inte gå ut och springa, oavsett hur mycket jag funderar. Idag blir det ingen träning men i morgon är en ny dag och då får jag "brottas med mina tankar igen".

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant frågeställning kring begreppet smärta. I mina ögon har smärta alltid varit förknippat med hårdsatsning som i sin tur leder till olika smärtor. Så länge det bara gör ont men inte påverkar min prestation för mycket har jag tidigare tränat på som vanligt. Nu när man kommit upp en del i åren och inte är lika odödlig så lyssnar jag mer när kroppen säger ifrån. Fast tränar, tja det gör jag nog trots lite ont här och där om inte logiken skriker vila.

Smärttröskeln är individuell och ett flummigt begrepp. Det skulle vara spännande om 100 personer utsattes för samma skada och sedan fick uppskatta smärtan på en tiogradig skala.

Staffan sa...

Jag har ofta lite känningar i benhinnorna främst från vänter ben men det är sällan värre och jag tränar ändå. Behöver inte använda antiinflammatoriska preparat men masserar en del, kör lite stretch och kyler vaderna i duschen.

Hade en kraftigare känning på försommaren men den har gått över med bara lite mindre löpning i sommar.

Mina benhinnor brukar också tydligt tala om när mina skor är slut.

Svårt och luddigt att sätta gränserna är det och hur mycket man ska lyssna på kroppen.

Lennart sa...

Hej Hempa: Det är som en kiropraktor sa jag pratade med tidigare. Han sa att "ni som idrottar, löpare, fotbollsselare, etc är så vana vid smärta så er kan man behandla lite hur som helst. Andra får man knappt peta på".

Sist vill jag säga: Lycka till på lördag!!

Hej Staffan: Jag brukar också träna med lite ont här och var så jag är egentligen inne helt på din linje. Det är bara det att naprapaten har sagt att det är något fel i kroppen och då kom saken i ett helt annat läge.

Hur som helst har jag bestämt mig för att träna på lite samtidigt som jag lyssnar på kroppen.

Sist vill jag också önska dig Lycka till på lördag!!

Hade jättegärna velat vara med.