måndag 23 augusti 2010

Återbesök hos naprapat

Var lite nervös idag när jag gick och besökte naprapaten (Daniel) eftersom jag tänkte att jag kanske hade tränat lite för hårt senaste veckan. Det blev faktiskt hela 55 km löpning förra veckan fördelat på 3 pass på 12.5 km, 16 km och 27 km.

Det blev ett positivt besök hos naprapaten för högerbenet är på bättringsvägen. Gjorde inte alls lika ont som sist. Högerbenet är nog redo för nästa steg vilket är att mjuka upp vaden. Det första steget var att få bort muskeln som ligger och skaver på benet och skapar den irriterade benhinnan. De steget är kanske inte helt avslutat men behandlingen inriktar sig nu på att mjuka upp vaden. Det blev både trycka bort muskeln från benhinnan och uppmjukande massage av vaden idag så det var positivt.

Det tråkiga var att jag tror att vänsterbenen har blivit lite värre. Det kan bero på att vänsterbenet inte behandlades sist eftersom då högerbenet var värre. Daniel sa att man "eftersträvar en liknande känsla i båda benen först" och det låter klokt. Idag behandlade vi båda benen så jag hoppas (och tror) att det snabbt kommer att bli bättre även i vänsterbenet. Hade faktiskt inte märkt att vänsterbenet hade blivit sämre utan det märkte jag när Daniel tryckte på rätt ställe.

Hur som helst så känns det efter omständigheterna bra. Jag har irriterade benhinnor men jag kan bevisligen träna och behandlingen ger bra resultat. Jag ska fortsätter som jag har gjort senaste veckan en vecka till för på måndag nästa vecka är det dags för ett besök till hos Daniel.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Ajda har helt missat att du fått problem med benhinner. Låter som du är i goda händer. Håller tummarna för en snabb läkning. Lite vattenlöpning alla Ingmarie som omväxling =)

Peace Love och Löparskor!§§§§§§§§§

Anonym sa...

Låter bra, det går onekligen åt rätt håll! Var lite oroad av ditt galna långpass men skönt att benhinnorna grejade det.

John sa...

Inte roligt med skador.. Men med tanke på den volym du trots allt har på träningen så verkar det ju vara på väg åt rätt håll. Själv får jag bara problem med benhinnorna när löparskorna börjar sjunga på sista versen. Massage är ju helt klart lösningen på många problem.

Ingmarie sa...

Toppen! vad glad jag blir! :-D

Lennart sa...

Jesper: Japp, jag är i goda händer. Har faktiskt funderat på vattenlöpning men tiden är svår att få till.

Hempa: Ja, vi får hoppas att det fortsätter så.

John: Ja, massage är bra. Masserar morgon och kväll. Funderade också på om skorna var slut men efter att ha kontrollerat träningsdagboken hade jag bara sprungit 55 mil i dessa skor så det borde inte vara slut. Har dock köpt ett par nya ändå.

Ingmarie: Tack. Skall prova den där nötcremen i helgen som du tipsade om längre ner i bloggen.