tisdag 10 augusti 2010

Distanslöpning 10 km

Idag blev det en ordentlig test av benen. Enligt 3:15-programmet skulle vi idag springa 8 km på 40 min vilket alltså är 5-min tempo. Med tanke på de problem jag har haft tidigare kändes den farten lite oroande men man måste försöka.

Gav mig iväg till Täby IP och eftersom spåret där är 10 km tänkte jag genomföra de första 2 km som uppvärmning för att sen öka och springa de sista 8 km på 5-min tempo. De första 2 km gjordes på 10:30 och det var ju inte så långt ifrån 5-min tempo. Då planerade jag om lite och tänkte att jag gör de 8 första km som träning och sen avslutar jag de sista 2 km som en lugn nerjogg.

Kommande 6 km sprang jag ifatt de 30 sek (och lite till) jag tappade på de första 2 km för att passera 8 km markeringen på ca 40 min. När jag hade gjort det så kändes det fortfarande ganska bra så jag avslutade hela rundan på tiden 49:13.

Känner mig supernöjd och nu hoppas jag att benen inte börjar krångla utan att jag kan följa veckans träningsprogram och genomföra torsdagens 12 km pass på 5-min tempo och sedan ett längre pass på lördag.

3 kommentarer:

Hempa10 sa...

Underbart! Du är back in business! :-)

Ingmarie sa...

Starkt jobbat! Håller tummarna för att det håller i morgon!(Vad sa Daniel om dina ben?)

Lennart sa...

Hej Hempa!
Hoppas jag kan säga "Back in business". Avvaktar morgondagens 12 km pass och helgens 24 km pass. Går fortfarande och grämmer mig för sub40 satsningen :-(. Tar kvalitet sen när jag vågar.

Tack Ingmarie!
Håller också tummarna. Tyvärr har jag inte träffat Daniel ännu. Han har haft lite semester och var väldigt eftertraktad så jag fick helt enkelt vänta lite. Skall träffa honom i början av nästa vecka. Pratade dock med Daniel i telefon i ca 30 min om vad det kunde vara och hur jag skulle gå till väga. Vi diskuterade benhinnor, kompartment syndrom och att jag hade problem med vaden i slutet av maj. Utifrån det pratade vi mest men jag skall träffa honom i början av nästa vecka.