måndag 27 december 2010

Ja, se dessa amatörer.......

Lite för sjuk idag så dagens träning får genomföras imorgon eller på onsdag. Det blev helt enkelt en vilodag idag som jag till viss del spenderade genom att läsa boken jag fick i Julklapp.

I boken fanns ett avsnitt som handlar om den moderna friidrottens etablering i England från mitten av 1800-talet fram till tidigt 1900-tal. Fokus här är så klart på löpning. Ett ord som fick en ganska avgörande betydelse för idrotten var ordet "amatör".

Det var helt enkelt så att på slutet av 1800-talet var det de lägre samhällsklasserna som tränade löpning och genomförde olika lopp mot betalning, eventuella priser, ära och berömmelse......

Det fanns också, vid den tiden, personer som tillhörde de övre samhällsklasserna som ville tävla men de ville inte "beblanda sig" med löparna från de lägre samhällsklasserna utan de var helt enkelt för fina för det. Deltagarna från de finare samhällsklasserna kallade sig för "amatörer". Amatörerna fick absolut inte ta emot pengar för att tävla och de ville absolut inte att det skulle finnas priser i form av ägodelar eller pengar eftersom det "såg inte bra ut" och kunde uppfattas väldigt förolämpande och ofint. De behövde minsann inga allmosor..... De löpare som tog emot priser kallades "idrottsutövare" men de var så klart inte fint. Ibland kallades de till och med "oborstade idrottsutövare". Senare kallades de för "professionella" :-).

Nu är det så att de här "amatörerna" från de övre samhällsklasserna hade väldigt mycket att säga till om när Europa, i kolonialismens anda, återupprättade de Olympiska Spelen i slutet av 1800-talet. Det blev helt enkelt så att det blev de grenar och de regler som Européerna ville ha som fick ingå och gälla i de moderna Olympiska Spelen......

Nu förstår ni kanske varför professionella inte fick delta i de Olympiska Spelen i en sisådär 100 år......... Amatörerna ville att det skulle vara deras tävling och regler ändrar man tydligen inte så lätt........

Amatörerna från England (det lite finare folket) hamnade också i luven med Amerikanarna eftersom Amerikanarna var så fascinerade av "rekord" och "rekord" tyckte amatörerna inte heller var "fint", men den "striden" förlorade tydligen amatörerna ganska snabbt.........

3 kommentarer:

Ingmarie sa...

Det där hade jag ingen aning om! Hoppas du blir frisk snart! Jag hade ju funderingar på hallen på onsdag men bara om jag känner mig redo och jag kan bara f.m. Kan du då? Annars på söndag om du orkar och kan efter loppet. Krya på dig!

Tomas sa...

Intressant inlägg Lennart! Alltid lär man sig något nytt :)

Lennart sa...

Hej Ingmarie!
Jag det stod en hel del andra saker också som dessa "amatörer" höll på med. De bråkade tydligen länge om definitionen också.

Nu på morgonen (tis) känner jag mig inte kry och är mycket tveksam om jag kommer kunna träna imorgon :-(. Vi får se om det blir bättre under dagen, men kanske på söndag. Då kan jag köra lite lugna intervaller och löpskolning och använda häckarna som finns där.

Hej Tomas!
Visst lär man sig nya saker hela tiden :-).