lördag 4 december 2010

Ibland tycker jag att det går förlångt.....

med att allt ska vara så "rätt och riktigt". Idag kunde jag inte köpa längdskidor, 130 cm långa, till en 6-åring utan att 6-åringen skulle vara med och stå på skidorna när expediten skulle mäta ut spannet. Samtalet mellan mig och expediten löd ungefär som:

Jag: - Det är nog inte är helt nödvändigt att mäta ut spannet eftersom det är en 6-åring som skall ha skidorna och det kommer nog fungera bra ändå.
Expediten: - Ja, men det blir lite tråkigt om det är bakhalt!
Jag: -Kan vi göra så att vi monterar bindningarna ungefär där de brukar sitta för jag vill inte att barnet ska se skidorna innan Julafton och kommer vi hit och mäter spannet (obs: mäta spannet för en 6-åring!) så blir inte längdskidorna en överraskning på Julafton.
Expediten: - Ja, det kan vi göra men eftersom vi då har borrat i skidorna så har du ingen bytesrätt.
Jag: - Ja men hur gör vi då?
Expediten: - Du kan köpa alla delar (längdskidor, bindningar och pjäxor) så mäter vi spannet och monterar bindningarna efter Jul.
Jag: - Mmm, jag ska fundera på saken (och sen gick jag lite snyggt där ifrån)

Jag tycker faktiskt det är lite "snobberi" i den här "sportbranschen" ibland. Allt ska vara så rätt och riktigt. Rätt skor, rätt klocka, rätt skidor, rätta kläder, rätt glasögon, etc. Jag kan förstå att det är kul med rätt saker (jag är själv lika dan ibland) men när det börjar krypa ner i åldern så känns det bara trist. Ska barnen i 6-års åldern ha pulsklocka snart också? Det finns inga andra syften än ekonomiska syften och då säljer marknaden saker till föräldrar som kanske inte behövs och det är det som är så trist.

"Ska barn i 6-års åldern ha pulsklocka"? Den frågan känns helt vansinnig, men frågan kanske mer är när marknaden börjar sälja det istället för om markanden börjar sälja det. Kom ihåg det här med "pulsklocka för barn" för det kommer, jag är helt säker, och om man har någon kunskap om barns utveckling förstår man hur sjukt det är.

2 kommentarer:

Ingmarie sa...

Kan bara hålla med. Sjukt är ordet! Därför sprang jag i mitt gamla brynjeställ, mina gamla craft långkallingar och i min gamla craft overall. (Vi pratar 90-tal!) Men det är klart... Klockan o skorna var nya. Men helt självvalda. :-)

Lennart sa...

Hej Ingmarie! Härligt att höra!

Det är absolut inte så att jag är emot prylar men när marknaden trycker på barnen prylar barnen inte kan tillgodogöra sig känns det lite trist.

Det är inte bara sportprylar det här handlar om utan det handlar även om andra saker som t.ex kläder. Ibland tycker jag att marknaden ska låta barnen vara i fred och få vara barn.

Men, men. Med mogna, trygga och omdömmesfulla föräldrar kanske marknaden för dessa produkter försvinner. Det är trots allt föräldrarna som står för inköpen....