måndag 10 maj 2010

Vilodag idag

Vilodag idag. Skönt för benen. Det drar lite på baksidan av låren efter gårdagens 35 km i 4:58 fart. Skall ta en promenad och strecha lite senare ikväll.

Funderar på hur jag skall få ihop morgondagens pass, 12-15 km distanslöpning i 4:40-4:50 fart. Har flera andra saker att ta hand om efter jobbet. Kommer att vara glad om jag hinner ut innan 21.00. Skönt att det är en lätt träning i morgon som inte kräver någon "psykisk uppladdning", det är bara att gå ut och köra, ganska avslappnande.

Funderar också lite på torsdagsträningen. Brukar köra tusingar men funderar på att variera med att köra lite backintervaller. Mmmm, får se hur jag gör.

6 kommentarer:

Ellinors dröm sa...

Varför inte kombinera backintervallerna med platta intervaller. Ger variation och överraskning under passets gång.

Lennart sa...

Hej,
Ja, det var en bra ide. Kanske skall prova att göra 5*1000 och bli lite trött för att sen göra 5*backe. Det är helt klart ett alternativ.

Tack och lycka till med din strävan mot sub 40.

MVH // Lennart

Peter sa...

Hej Lennart.
Kul att läsa om din löpning. Jag bor också i Vallentuna och löper en del men är rejält långsammare än dig (ca 50 min på milen).
Vore intressant att läsa om din historia, hur länge du löpt, hur du utvecklats etc etc.

Peter

Lennart sa...

Hej,
50 min på milen är inte så dåligt. Då är du bättre än 98% av befolkningen :-). 50 min gjorde jag själv för ca 2-år sedan då jag plockade upp löpningen efter ett längre avbrott (småbarnspriod).

När jag var yngre, ca 25, gjorde jag milen på 39 min och jag har gjort ett Lidingölopp på 2:11:31 (lite mer än 43 min/mil). Det är det bästa jag har gjort tidigare. Marathon har jag aldrig "riktigt fått till". Det är så fruktansvärt segt efter 30 km. På Stockholm Marathon hoppas jag få till det. Om inte under 3:30 så i alla fall runt 3:30-3:35. Då hoppas jag att jag kan gå under 3:30 på New York marathon den 7 november i år.

Målet nu är att komma tillbaka till de nivåer jag hade för 15 år sedan. Det märks att man är äldre, träningen tar inte lika bra nu.

Har du några lopp inplanerade? Har du några mål med löpningen? Tidsmässiga?

MVH // Lennart

Peter sa...

De ännu lite vaga målen just nu är
* Lidingelöppet sub 3
* Någon halmnara i höst 1.40-1.50
' evenetullt en mara i höst sub4
Annrs försöker jag komma upp lit emer i löpmängd från 30-40km/v och därefter utöka långpassen fråm 20km til 30km, och sen lägga på intervall.
Peter

Lennart sa...

Hej,
Jag skulle nog inte mäkta med alla tre lopp under hösten. Ett tips kan vara att avvakta med maran till Stockholm marathon nästa år och springa Stockholm Halvmarathon den 11 septemer. Det är en rolig tävling. 1:40-1:50 kan du nå om du gör milen på 50 idag.

Lidingöloppet kan dock bli lite tufft att genomföra två veckor efter. Det blir lite "antingen eller", i allfall om man vill göra en bra tid.

MVH // Lennart