tisdag 18 maj 2010

Distanslöpning, 8.5 km

Kom ut vid 20.00 och sprang iväg i mitt vanliga tempo. Nere vid Vallentuna centrum stämde jag av tiden mot 4 km passeringen och stämde då av att jag höll ca 4:35 tempo. Vid 5 km börjar uppförsbackarna och jag kände mig starkare än vad jag har gjort den senaste tiden, trotts långpasset i söndags. Mellan 5 och 7 km tryckte jag på och tappade inte tempo. Svettades som bara den och tröjan var redan nu "plaskvåt" men jag kände mig fortfarande stark. Härlig löpning och jag sprang på fram till 7 km utan att tappa tempo. Vid passering av 7 km började jag känna något i nedre delen av höger vad. Ja, ja, det försvinner snart tänkte jag, men det kändes mer och mer och jag drog till slut ner på tempot och avbröt vid 8.5 km. Nedre delen av vadmuskeln (Soleus tror jag den nedre vadmuskeln heter) kändes då väldigt stel.

Det kändes bättre direkt efteråt när jag hade strechat ut vadmuskeln. Efter att ha suttit still en stund gör det återigen ont (har då blivit kall och stelnat till). Det är muskeln, det känner jag, och den är stum. Troligvis Soleus eftersom den gör ont när jag lyfter framfoten upp och ner från golvet.

Ja, ja, vi får se hur det här utvecklar sig. Ormsalva, massage och lätt streching kommer det i alla fall att bli men, f-n, varför NU!!!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter inte kul Lennart. Med tanke på att du närmar dig 40 så kan det mycket väl vara gubbvad. Googla på det om du inte känner till skadan.

Jag drabbades själv av detta förra året. Första känningen kom smygande och jag löpte på i ca 3 km. Dagen efter ömmade min vad vid gång, efter 3-4 dar var jag besvärsfri och testade löpnig igen. I första backen small det bara till i vaden (som en muskelbristning).
Jag vilade då 2 veckor och började äta Mitt Val sport (för magnesium mm). Sen besvärsfri.

Kompressionsstrumpor brukar också rekommenderas.

Lycka till
Peter

Lennart sa...

Hej,
Ja, det kanske är Gubbvad (hoppas inte), skall kolla googla det, haft problem med vaderna förr men det sitter längre ner nu. Har varit problemfri i ca 2 år nu, lite dumt att det kom nu på en lugn och kort runda. Skall prova Mitt Val Sport. Känns bättre i dag men ej bra. Skall vila och prova träna lugnt sen.

Bara tre veckor kvar....

Lennart sa...

Hej igen Peter,
Tack för rådet förresten :-)

MVH