måndag 2 februari 2015

Den sexiga löparen

15 kilometer i snöstorm är inte skönt. Det är osexigt. Sprang ensam. Osexigt. Sprang i 5:50-fart. Osexigt. Sprang i svarta tights. Osexigt. Blev kall. Osexigt.

Löpning är osexigt. Fotbollen däremot. Den är sexigare. Snygga och sexiga fotbollsspelare med en kaxig attityd som spelar inför fullsatta arenor får alltid mycket publicitet och stora reklamkontrakt. Det är sexigt. Vad är en ensam löpare som är ute och springer i snöstorm i 5:50-fart jämfört med det? Vad väljer man?

Nä, här gäller det att gaska upp sig lite. Inte ska vi löpare känna oss underlägsna. Vi löpare kan vi också. Vi löpare är också sexiga. Vi är sexiga för vi är passionerade och engagerade i vår idrott, och just passion och engagemang är två egenskaper som uppfattas som sexiga.

Vi löpare är också vitala. Passion, engagemang och vitalitet. Sexiga egenskaper som ofta glöms bort i det utseendefixerade samhället. Till det har löpare också en positiv syn på tillvaron. En löpare tror på sig själv. Har självförtroende. Det är sexigt.

Löpare är också friska och sunda. Sexiga egenskaper som inte handlar om utseende. Sexiga egenskaper som handlar om inställning, glädje, och utstrålning.

15 kilometer i snöstorm är inte skönt. Det är osexigt. Sprang i 5:50-fart. Osexigt. Men vad gör det? Det viktiga är inställningen, glädjen, och utstrålningen. Det är det som är sexigt.

6 kommentarer:

Åsa sa...

Sprang också 15km idag, och lyckades snyta på mig själv(och min sambo, men han notera nog inte det), inte en utan två gånger. Snoret frös fast på mig, mina kläder och min sambo (mycket osexigt)...

Där dog farten lite av uppgivenhet, -11 är sådär.

Lennart sa...

Åsa - Ha, ha. Ja det lät lite osexigt. Men ni två är så söta tillsammans så ni kommer över det :-).

Johan Renström sa...

Blev inte Dean Karnazes framröstad som sexigaste man för några år sedan? Löpning är sexigt:) Fast inte idag då det var 10 grader kallt och snorigt. Inget man tänker på i alla fall en sån dag som idag, i alla fall inte jag:)

Lennart sa...

Johan - Ingen aning om det där med Dean Karnazes, men det stämmer säkert. Och som du och Åsa säger. Kallt och snorigt är inte sexigt, en annan årstid kanske hjälper :-).

Vi får förlita oss på vår inställning, utstrålning och glädje :-)!

Björn Suneson sa...

Tänk vad ord kan ändra betydelse över tiden. Jag förstår vad du menar med sexigt men som 40-talist har jag aldrig använt den betydelse som du lägger i ordet, än mindre skrivit så utan använt uttryck som spännande, intressant, bra, häftig etc. Dessa uttryck är gångbara än i dag fast nu låter jag väl som en urtidsödla?

Lennart sa...

Björn - Inte låter du som en urtidsödla. Visst har ordet två betydelser idag men jag tycker att du kan läsa inlägget med ordets ursprungliga betydelse. Det fungerar också.