lördag 24 januari 2015

Jag, Columbus och Gustav Vasa

Efter 14.92 kilometer befinner jag mig utanför min dörr. Jag är klar med mitt träningspass. Jag är hemma. Jag kan stanna. Jag kan vila.

Men innan jag stannar och vilar reflekterar jag över distansen 14.92 kilometer. Jag reflekterar över att år 1492 upptäckte Columbus Amerika. Jag ser en liknelse. Siffrorna är lika. Nu har min löpning, och 14.92 kilometer, ingenting att göra med Columbus upptäckt av Amerika år 1492, men jag reflekterad över det i alla fall. Oavsett. Det är kul att kunna reflektera.

Hur som helst så var det efter 14.92 kilometer jag befann mig utanför min dörr. Jag kunde vila. Jag kunde stanna, men jag stannade inte. Jag stannade inte och vilade.

Jag stannade inte och vilade eftersom jag anser att 14.92 kilometer är en sån där irriterande siffra att avsluta ett pass på. Jag menar, när det ändå är så nära 15 kilometer så kan jag ju lika gärna fortsätta och springa lite till så att det blir 15 kilometer. Det känns ju så mycket bättre.

Passet blev till slut 15.10 kilometer i 5:30-fart, men innan jag stängde av klockan reflekterade jag över att distansen 15.10 kilometer är ganska när 15.23 kilometer, och år 1523 återerövrade Gustav Vasa Stockholm......................

2 kommentarer:

Björn Suneson sa...

Skruvar du lite på siffrorna 14.92 och lägger till en blir det 42 195.

Bokför du alla träningspass? 14,92 km skulle jag bokföra som 15 km och inte ta ett steg till. Men stannade uret på 14,50 skulle det kanske bli några steg till.

Lennart sa...

Ja, jag bokför alla pass och jag vill helst att GPS-klockan ska stanna strax över en viss km istället för strax under.

Jag har också svårt att stanna på 59 minuter, Då vill jag nog passera timmen :-).