söndag 24 mars 2019

Britterna har inget val. De måste genomföra Brexit

Såg att Britterna igår genomförde en stor demonstration i London för en ny folkomröstning om EU-utträdet, och mot att Storbritannien ska lämna EU. En demonstration som tydligen samlade flera hundra tusen deltagare (upp mot en miljon enligt arrangörerna). Ironin i detta är att Britterna nu bara några veckor/månad innan EU-utträdet har den största pro-EU rörelsen av alla EU-länder. Fast, jag vet inte jag. Jag kan tycka att de redan har kommit lite för långt i processen med att lämna EU, och det känns lite för sent att backa ur nu. Skulle de avbryta ett EU-utträde så är jag faktiskt riktigt rädd för konsekvenserna. Låt mig förklara hur jag tänker.

Jag tänker att om Britterna nu helt plötsligt väljer att stanna kvar i EU så tror jag att de som fortfarande är för ett EU-utträde (Brexit) kommer driva en svekdebatt som bygger på de normala populistiska idéerna om att dagens politiker är opålitliga och korrupta samt att de inte vill folkets bästa, utan bara ser till sitt eget bästa.

En svekdebatt som också kommer underblåsas av krafter från bland annat Ryssland, USA och övriga nationalistiska partier i Europa. En svekdebatt som jag tror kan bli väldigt stor och svår att hantera eftersom det är ganska enkelt att få folk att känna igen sig i argumentationen om politikerna i Storbritannien går emot folkomröstningen. Denna svekdebatt tror jag också kommer påverka alla länder i EU, inte minst Sverige och vår inrikespolitik, och skapa misstro, motsättningar och djupa sår även här i Sverige.

Fast nu kanske ni tänker att debatten inför folkomröstningen i Storbritannien var väldigt smutsig och innehöll väldigt konstiga argument och rena lögner samtidigt som debatten också påverkades av andra länder. Ni kanske tänker att flera av det som röstade för ett EU-utträde känner sig lurade och nu har blivit klokare, tänkt om, och vill stanna kvar i EU, och att det då är demokratiskt att Britterna också stannar kvar i EU, men….

Men…… Till er som tänker så vill jag säga att en opinion är en sak och att opinionen ändras hela tiden och enskilda opinionsmätningar kan inte stå över en folkomröstning. De som röstade för ett EU-utträde vann valet och det motsvarar folkviljan där och då. Något annat finns inte, och skulle politikerna göra något annat så kan jag faktiskt förstå den svekdebatt som skulle komma. Det är inget konstigt med det.

Nä, Britterna har inget val. Att avbryta ett EU-utträde kan frigöra väldigt smutsiga krafter och skapa väldigt djupa sår som kan bli väldigt svåra att läka så Brexit är det enda som gäller, och vi andra ska bara sitta lugnt på läktaren nu och studera det som händer i Storbritannien. Vi ska så klart påverka och försöka göra det så bra som möjligt för oss, men jag tror att det bästa nu är att låta det hela ske, och för andra länder så gäller det att studera och lära sig av det som nu pågår, och försöka undvika att försätta sig i samma sits.

Inga kommentarer: