fredag 24 januari 2014

Andningsteknik

Det verkar som att vissa tror att det är bra att enbart andas genom näsan när det springer. Varför tror de det? Tror de att de kan höja syreupptagningsförmågan genom att minska syretillförsen?

När jag springer försöker jag istället underlätta syretillförseln genom att öppna upp både mun och näsa så mycket som möjligt. Vid normal distanslöpning andas jag in en gång på två steg, och jag andas ut en gång på två steg.

Vid högintensiv löpning andas jag lite annorlunda. Då andas jag med en teknik som några orienterare lärde mig i slutet på 80-talet. Jag vet inte om det finns några vetenskapliga teorier som talar för eller emot den tekniken, men jag upplever att den fungerar.

Andningstekniken går ut på att andas in två gånger på två steg, och ut en gång på två steg. Alltså två lite kortare inandningar följt av en lite längre utandning. Resultatet kan beskrivas som en i löpsteget kontrollerad hyperventilation.

Vid högintensiv löpning är den i löpsteget kontrollerade hyperventilationen min andningsteknik. Vilken är din?

4 kommentarer:

Helena sa...

Identisk med din. Lärde mig tekniken av min personlige farthållare på Gävsjövägen :-) Minns att det var på hemvägen, upp mot bron över Arningeleden... Fungerar bra tycker jag!

Håkan sa...

Har aldrig funderat på hur jag andas men tror jag andas ut ungefär lika mycket som jag andas in ;-)
Finns nog annat att träna på som ger mer för löpningen

Lennart sa...

Helena - Det måste ha varit en ovanligt bra farthållare du hade då :-). En farthållare som verkligen delade med sig :-).

Håkan - Ha, ha. Ja så är det så klart :-)!

Oliver sa...

För några år sedan försökte jag träna in en viss andningsteknik men kom så småningom fram till att det där fixar kroppen utan hjälp. För övrigt behöver jag allt syre jag kan få och skulle jag försöka springa med stängd mun skulle jag dö.