fredag 27 augusti 2010

Fredagslöpning

Tycker det är något speciellt med fredagslöpning. Det är skönt att avsluta en arbetsvecka med en tur ute i terrängspåren. Vetskapen att arbetsveckan är slut och hela helgen ligger framför en samtidigt som man genomför ett pass ute i terrrängspår tycker jag är lite speciellt, känns avkopplande.

Idag kanske fredagslöpningen blev lite sen men för att få ihop alla aktiviteter och tider blev det så. Kom ut vid 19:30 och kom hem när klockan var ca 21:00 och då hade det blivit mörkt ute. Det märks att hösten börjar närma sig. Höstens antåg märks inte bara på att det blir mörkt tidigare utan det märktes idag också på att när jag sprang ner i "sänkor" så sjönk temperaturen snabbt. Temperaturen gick upp igen när jag sprang upp ur "sänkan" men i "sänkan" blev det så där kallt och lite "dimmit". För övrigt var det riktigt kallt när jag cyklade hem från spåret i mina svettiga kläder. Måste ta med mig en torr ombyteströja nästa gång.

Rundan idag blev 16.25 km, tid 1:18:51, 4:51 min/km, och den kändes bra. Hoppas att jag inom ett par veckor kan trycka på ordentligt.......

2 kommentarer:

Anonym sa...

För mig är fredagarna lika med vilodag. Eller har åtminstone varit det tidigare för igår körde jag ett lättare pass på kvällen efter barnen nattats. Har inte tänkt som du gör, dvs att avsluta veckan med lite träning.

Är fortsatt imponerad av dina rundor, långa med bra fart och ändå verkar det som du får bromsa dig igenom passen för att inte slita i onödan på kroppen.

NYCM kommer gå som en dans!

Blir det SH för dig vore det kul att ses IRL.

Lennart sa...

Hej Hempa:
Tycker det är avkopplande med fredagslöpning. Träningen igår blev lite senare än vanligt så "fredagsmyset" blev inte riktigt av.

Tror att hastigheten på passen (i den terräng) optimalt skulle vara ca 4:35. Det verkar gå någon gräns där för kroppen vid 4:50, notera att 12 km passen och 16 km passen går lika fort (ca 4:50 fart) och igår kunde jag fortsätta några km till om jag ville men det var lika bra att stanna.

Klart att vi skall ses IRL på SH om det blir så att jag springer. Vi har ju samma startgrupp, hmmm kommer nog mest se ryggen på dig :-)