tisdag 17 juli 2018

32 grader varmt och soligt, klart jag ska träna löpning

32 grader varmt och soligt. Det är ett jobbigt löparväder, och som alla 47-åriga män tänker jag att då ska jag träna löpning. Det är ju lite mer utmanande att träna löpning då, och här följer några tips för ett lyckat träningspass i 32 graders värme:
  1. Svagt hjärta. Stanna hemma. Det bara är så. Gör något annat.
  2. Spring i terrängspår i skogen. Det är mer skugga och svalare där.
  3. Spring INTE i trendiga åtsittande kläder. I värme är det otrendiga, luftiga och fladdriga kläder som gäller. De fläktar bättre.
  4. Visa så mycket skinn du kan och vågar. Själv kör jag med bar överkropp, fladdriga shorts och korta strumpor i skorna. Spännigt? Ja, men jag får en snygg solbränna på köpet.
  5. Anpassa farten, och om ni i slutet av passet känner att ni behöver gå i en uppförsbacke så är det helt OK att göra det. Själv tycker jag att det är lite mesigt att gå så jag biter ihop och springer hela vägen.
Sist vill jag säga att allt som ser ut som ormar i ett terrängspår inte är ormar. Det är oftast pinnar. Kör hårt nu! Med ovanstående tips kanske du till och med fixar den vanliga distansen.

4 kommentarer:

Åsa sa...

Jag vågade köra sport-bh men, nog tar de emot att flasha hud. Nåväl 33grader och folk förstår hoppas jag.

Lennart sa...

Jag förstår det Åsa. Jag tycker det är helt OK att köra i sport-bh i den här värmen (annars också för den delen). Det är helt naturligt då det svalkar mycket bättre.

Själv tyckte jag det kändes fel i början när jag körde med bar överkropp men i den här värmen funkade inget annat. Det får bli det för det handlar bara om svalka och med 32 grader så är det OK.

Lycka.Till!

Anonym sa...

Bra punkter. Jag håller med på flera. Kul att livet rullar på
Bless
LGSkoog

Lennart sa...

LG Skoog - Härligt att höra av dig. Jag ser att livet rullar på för dig med, och jag hoppas det fortsätter så. Du sprider positiv energi :-). Det är bra!