fredag 28 januari 2011

Vad gör det om hundra år.....

Efter Kungsholmen Runt, förra året, diskuterades det mycket kring om den sista km markeringen stod fel eller inte. Många hade synpunkter och om den sista km markeringen verkligen stod fel eller inte, har jag ingen aning om. Jag är dock tämligen säker på att arrangörerna tog diskussionen till sig och i år kommer km markeringarna med största sannolikhet att stå helt rätt!!

Vid mindre tävlingar tycker jag att deltagarna måste ha lite överenseende med att allt inte är helt perfekt. Om något går lite fel kanske man måste tänka "ja, ja, det gör inget" eller den klassiska "vad gör det om hundra år". Man får helt enkelt "skaka av sig det" och gå vidare.....

För nästan hundra år sen hände det en annan incident, som vid tiden då det inträffade inte alls var roligt men, som vi idag, nästan hundra år senare, skrattar åt. Incidenten jag tänker på inträffade under vårt eget OS 1912 där en av deltagarna var en finsk löpare som hette Johannes Kolehmainen.

Johannes Kolehmainen vann OS guld på 5 000 m, 10 000 m och terränglöpning 1912 i Stockholm. Han blev också irriterade på arrangörerna men det som irriterade honom var inte att km markeringen var fel eller att banan var felmätt. Det som irriterade honom (och hela finland) var att svenskarna råkade hissade den ryska flaggan under prisutdelningen. Till saken hör också att finländare och ryssar inte alltid har varit så goda vänner. Finländarna kämpade vid den här tiden hårt för självständighet från ryssland så det var minst sagt irriterande för finländarna men ja, även från den incidenten klarade alla inblandade av att gå vidare med sina liv....... :-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Man kunde tro att den där km-passeringen på Kungsholmen runt var släppt från ett flygplan. Så fel satt den.. Höga startavgifter ger höga krav på arrangören. Om jag inte minns fel har de erkänt och bett om ursäkt för misstaget.

Hoppas vaden är bättre! Är det samma typ av skada som jag hade får du nog räkna med minst en veckas lugn träning.

Lennart sa...

Ha, ha.... Hej Hempa!

Satt den så fel :-). Härlig beskrivning :-)

Vet inte hur mycket KH kostade och om det är en förening eller flera som arrangerade loppet. Höga krav har jag också på tex SM (hög startavgift) men..... Om HAIS ordnar Tolvanloppet (är det HAIS som arrangerar det?) så har jag inte lika höga krav. HAIS har det säkert svårt att få det att gå ihop och många arbetar ideellt med verksamheten. Om en km markering skulle stå fel där skulle inte jag tycka det är så farligt :-).

LL är dock ett lopp som jag har lite högre krav på....

Angående vaden så se ovanstående inlägg :-(.
MVH

Hempa sa...

Läste om vaden :-( Illa illa. Kan inte skriva mer (har inga tips på hur) än att jag hoppas du snabbt blir kvitt skadan.

Lennart sa...

Hej Hempa!
Jag har förhoppningar om att det snabt blir bättre. Det känns redan lite bättre men vis av erfarenhet kommer jag att ta det lugnt :-).

Surt att jag missar helgens långpass :-(.