fredag 14 januari 2011

Härligt intervallpass på 4*400+8*200+1600

Det gemensamma intervallpasset igår blev väldigt lyckat. De som deltog var Morgan, Hempa, Tomas, Robert, Patrik och Kenneth. Tomas har redan hunnit med att skriva lite om intervallpasset på sin blogg Löparmix, men jag hoppas på att komplettera med min syn på passet.
Morgan, Kenneth, Patrik, Tomas, Robert och Hempa
Det hela började med att jag hämtade upp Morgan och Robert med min bil vid "trappan vid Östermalms IP". Eftersom vi alla har genomfört Stockholm Maraton så gick inte det att missförstå. Alla kom dit i tid och när vi senare kom fram till Bosön och gick in i omklädningsrummet för att bytta om så träffade vi också Hempa, Tomas och Patrik.

Jag måste säga precis som alla andra "att det var riktigt kul att träffa alla, som jag har haft kontakt med via olika bloggar, i verkligheten, IRL så att säga". Som Ingmarie brukar säga "det känns som att man känner varandra fast man aldrig har träffats" och precis så var det. Hempa, Morgan och Tomas var precis som jag hade förväntat mig. Väldigt glada, positiva och inspirerande personer. Under kvällen märkte jag också hur fokuserade, målinriktade och vilken kämpaglöd de besatt. Verkligen kul med människor som "ger allt de har".

Tomas (löparmix) tog också med sig sin kompis Patrik som jag aldrig hade träffat, men jag hade förstått att det var en riktigt bra löpare och under träningspasset märkte jag också att Patrik var en riktigt trevlig person. Robert kände jag sen tidigare (NYCM) och det var så klart roligt att återse honom igen. Lika glad som jag kom ihåg honom :-). Robert hade tyvärr lite känningar av en förkylning som hängde kvar och kunde inte gå för fullt, men det var riktigt kul att Robert deltog så mycket som kroppen tillät.

När vi kom in i hallen och hade börjat med uppjoggen kom Kenneth fram och frågade "är det Milen sub40?". Ja, sa jag, och det visade sig att Kenneth också ville vara med på intervallpasset och självklart skulle Kenneth vara det. Kenneth visade sig också vara en riktigt bra löpare som hade gjort milen under 40 min på löpband. Kenneth tyckte dock att det inte "räknades" men det tyckte jag. Nu ska det bara ske utomhus....

Under uppjoggen diskuterade vi också vilket pass vi skulle genomföra. Det slutade med att fyra av oss ville genomföra passet 4*400+8*200+1600 och de andra tre var lite mer sugna på att prova enbart korta intervaller. Det hela ledde till att vi delade upp oss i två grupper men...... Det fina med inomhusbana är att även om man kör olika pass ser man varandra hela tiden så det blev lite "kom igen nu", "bara två tvåhundringar kvar", osv, när vi sprang förbi varandra.

Själv gjorde jag tillsammans med Hempa, Morgan och Kenneth intervallpasset 4*400+8*200+1600.

Jag springer i kurvan på Bosön
Efter uppjogg och ett par stegringslopp startade vi med intervallpasset och så här gick det:
  • De första fyra, 400 m, intervallerna gick bra. Jag lyckades avsluta 400 m intervallerna med en snittfart per intervall på ca 3:30 min/km. Tiderna per intervall blev 1:22, 1:26, 1:25 och 1:26. Hempa och Morgan sprang någon/några sekunder snabbare än mig och Kenneth men på joggvilan samlades vi igen så vi startade alltid intervallerna samtidigt. 
  • De åtta 200 m intervallerna gick också bra. 200 m intervallerna genomfördes av mig på en snittfart på 3:20 min/km. Tiderna per intervall höll sig mellan 39-41 sekunder. Återigen sprang Hempa och Morgan någon sekund snabbare än mig och Kenneth, men efter de korta intervaller tyckte jag faktiskt att det forfarande kändes ganska bra och det visade sig även på den långa avslutande intervallen..... 
  • På den långa avslutande, 1600 m, intervallen planerade jag att hålla en fart på strax över 4 min/km men när jag stängde av klockan visade den 6:12 vilket är 3:52 min/km och det var lite bättre än vad jag trodde. På den här intervallen fick jag också vara farthållare och springa först men..... När det var två varv kvar sprang Hempa förbi och där orkade jag inte riktigt utmana :-). Bra gjort Hempa!

    Jag lyckades dock hålla Morgan och Kenneth bakom mig de två sista varven. Hmm, om de visste att jag skulle skriva så här kanske de hade sprungit om mig :-).
Jag tycker intervallpasset (4*400+8*200+1600) var helt lagom. Jag var inte så trött att jag "bara ramlade ihop" efter intervallpasset och om någon månad kanske jag utökar intervallpasset till 5*400+10*200+2000. Mmm, det är jag sugen på att prova......

Efter träningspasset stod vi och pratade en lång stund och tog lite bilder för att sedan bege oss in i bastun där vi fortsatte att prata om tidigare lopp (Stockholm Maraton, NYCM, Midnattsloppet, etc), tider och målsättningar. En sak är säker och det är att det ska bli riktigt intressant att följa Tomas, Morgan, Hempa, Robert, Patrik och Kenneth den här säsongen......

Tomas i kurvan på Bosön efter 20*200 m intervaller i 2:55-3:00 fart.
Vill också säga att jag är mycket imponerad av Tomas 20*200 m intervaller i 2:55-3:00-fart. Riktigt bra gjort.

Sist vill jag säga att om det blir fler gånger så satsar vi på Sätrahallen istället. Det var lite för mycket folk och lite för stökigt på Bosön när vi var där. Vad jag har upplevt är det mindre folk i Sätrahallen och Sätrahallen känns lite större och fräschare men.... Trots detta är jag mycket nöjd med kvällen och intervallpasset.

16 kommentarer:

Morgan sa...

Bra redogörelse! Jag hade inte kunnat beskriva kvällen bättre själv.

Min tid på de sista 1600 var faktiskt precis under 6:10, så jag behövde inte springa om dig! ;-) Jag antar att jag startade lite efter dig.

Jag fick mersmak (och träningsvärk) och känner mig oväntat lockad av ditt utökade intervallförslag inför kommande tillfällen.

Trevligt att träffa alla, och hoppas att vi ses snart i Sätra!

hempa sa...

Tack för ett strålande initiativ och ett bra träningsupplägg!! Tycker också ditt utökade förslag låter bra, Sätrahallen inom snar framtid va? ;-)

Lovade Robert kontaktuppgifter till Hais igår, ge honom min mailadress om du har kontakt med honom.

hempa sa...

Glömde, hoppas det är okej att jag lånar en bild från dig? Skrik till i annat fall, publicerade precis min (överflödiga men iaf..) redogörelse från igår.

Lars sa...

Känns lite bittert att läsa det här. Men eftersom jag var färdigjobbad först 21.52 (typ), så... Äh... Fan va trist att man måste jobba också!

Staffan sa...

Jag har ju redan kommenterat att ni verkar haft en bra och trevlig kväll ihop! Hoppas som sagt på repris i Sätrahallen, då SKA jag vara på plats, är riktigt sugen på att testa det där passet med blandade intervaller jag också!!!

Lennart sa...

Hej Morgan!
Jaha, då slog du mig på alla intervaller igår :-). Tänkte inte på att du kunde ha startat efter mig ;-).

Jag är också sugen på (och hoppas på) att vi gör det här igen snart.

MVH


Hej och Tack Hempa!
Riktigt kul att du kom igår och jag hoppas att vi ses i Sätrahallen inom en snar framtid. Jag är väldigt sugen att prova det utökade passet :-).

Jag ordnar så att Robert kan kontakta dig och självklart får du låna en bild till din blogg.

MVH


Hej Lars!
Ja, det var riktigt tråkigt att inte du kunde komma igår men om/när det blir ett gemensamt intervallpass får du ta igen det här förlorade passet :-).

Då får du köra ett dubbelpss :-). För dig blir det 8*400+16*200+3200 :-).

MVH


Hej Staffan!
Fördelen med passet vi genomförde var just det att det var så varierande. Kroppen blev aldrig van att springa i ett viss tempo. Jag höll farten på den sista 1600 m intervallen och det var lite svårt att gå ner i fart från 200 m intervallerna....

Det utökade passet jag skrev om kanske också kan vara något.

Jag hoppas också på en repris i Sätrahallen inom en snar framtid och att du kan vara med då. Det blir nog ännu bättre där :-)

MVH

Ingmarie sa...

Wow! Vad roligt! Men ni är bara killar ser jag...Måste vi ändra på! Nästa gång vill jag vara med och leka!:-)

Lennart sa...

Hej Ingmarie!
Självklart ska vi ändra på det och det vore väldigt roligt om du var med nästa gång!! Det skulle verkligen vara jättekul!

Läste precis på din blogg om ditt "träningsläger" och det ser riktigt skönt ut. Något sånt skulle jag vilja prova.... Hmm, kanske Springtime och Algarve. Mmm, vi får se...

Tomas sa...

Som sagt Lennart! Vi hade kul. Klart vi ska göra om detta. Roligt att läsa om ett pass som man själv var med på.. kul att få se sig själv på bild med :)

Robban sa...

Riktigt roligt att vara med trots att jag inte var helt hundra från förkylningen... var ju en chansning men ville inte missa tillfället att träffa lite nya löparkompisar... Får ta "revansh" nästa gång...

Patrik sa...

Det var grymt kul att vara med i torsdags. Första gången inomhus för mig. Ska bli spännande att följa allas utveckling i år!

Lennart sa...

Hej Robert!
Kul att du kom! Visst ska du ta revansch mästa gång.

MVH


Hej Patrik!
Visst ska det bli kul att se vad alla presterar. Det kan nog bli ritigt bra det här :-).

MVH

Kenny sa...

Tack för ett kul initiativ Lennart. Det var intressant att testa intervaller på ett annat sätt än jag är van vid. Roligt också att träffa så många likasinnade :)
Jag ser fram emot fler träffar...

Lennart sa...

Hej Kenny!
Tyckte du var duktig på passet. bra kämpat.

Ser också fram mot fler träffar.

MVH

hempa sa...

Kom igen nu Lennart, styr upp ett nytt gemensamt pass! :-)

Närå, jag ska inte stressa dig. Vill mer säga att ditt initiativ blev en succé! Nästa gång blir vi lätt fler än 10 st.

Lennart sa...

Hej Hempa!
Vi fixar det. Vad sägs om att prova en helg denna gång?

MVH