söndag 16 januari 2011

Idag har jag bevisat att .....

...... träning ger energi!

Det hela är ganska enkelt. Om jag inte hade tränat och hade jag aldrig orkat med den dagen jag hade idag. För att ta det hela från början så har min dag sett ut så här:
  • Gick upp ca klockan 08.00 och ordnade med morgonbestyren.
  • Klockan 10.00 gav jag mig ut på ett långpass. Det regnade var slaskigt och halt men det blev ändå 24 km, tid 2:13:47, 5:34 min/km. Under långpasset tänkte jag mycket på att ligga i rätt pulszon (135-145 bpm) och det var kanske anledningen till att jag efter ca 2-mil kände mig så pigg så att jag tänkte tanken "jag är knappt andfådd" (trots att underlaget var som det var).
  • Kom hem ca 12:15, åt lunch och stuvade in slalomutrustning i bilen.
  • Klockan 14.30 stod jag i liftkön vid Väsjöbacken för att åka slalom några timmar.
  • 17.30 bestämde vi oss för att sluta åka slalom och åka hem och äta middag.
  • Klockan 18.30 åkte jag iväg till Coop i Arninge för att storhandla.
  • Kom hem vid 19.30 och fixade lite med nattproceduren.
Visa mig den "soffpotatis" som skulle klara av att genomföra den här dagen! Bara 24 km löpning i 5:34-fart, i slask, skulle nog vara mer än tillräckligt för de flesta på en dag (Mmm, den efterföljande slalomen tar också energi), men nu är det så att jag har tränat i flera år och träningen ger mig den ork och energi som krävs för att klara av att göra allt det här på en dag.

Slutsatsen är alltså att eftersom jag tränar kunde jag genomföra allt det här på en dag. Om jag inte hade tränat så hade jag inte orkat, eller haft den energi som krävs, för att göra allt det här på en dag! Så, då var det bevisat att träning ger energi! Och vet ni, jag känner mig inte speciellt trött nu heller och ser fram mot morgondagen :-).

7 kommentarer:

Unknown sa...

Tjena Lennart,
Ja det där med pulsen kan man ju laborera med hur myckert som helst. Benen var sega idag trots rätt dålig fart. Pulsen också lite hög vilket visar att kroppen inte riktigt återhämtat sig efter fredagen. He det gott!

Daniel sa...

Grymt Lennart! Vilken dag!

Lennart sa...

Hej Adam!
Ja, alla har vi våra individuella puls och pulszoner.

Det känns nog bättre i benen imorgon.

MVH

Hej och Tack Daniel!

MVH

Staffan sa...

En dag i en löpandes förälders liv ;)

Fattar dock inte hur du kunde riva av långpass igår i väglaget, jag gav upp efter 4km halkandes runt på blankisen i 6min-tempo. Men så hittade jag en gatstump med ren asfalt och körde några tvåhundringar i alla fall, kanske inspirerade av ert gemensamma pass i veckan.

Lennart sa...

Hej Staffan!
Det var inte blankis där jag sprang utan mer "hårdpackad snö som hade töat och därav mjuknat lite" om du förstår vad jag menar :-). Kul att du improviserade lite och gjorde några 200ingar istället när de inte gicka att springa långpass.

Och du! Ibland kostar det på att göra alla nöjda :-)

hempa sa...

Onekligen bra jobbat och en perfekt illustrerad dag som visar hur en löpande småbarnsförälders helgdag kan se ut.

Lennart sa...

Hej Hempa!
ja, jag är nog inte ensammen. Jag har sett att du har lite att stå i ibland också :-)

MVH