söndag 29 september 2013

Undantag

Söndagar är långpassdagar. Så är normen. Så är den oskrivna regeln, men ingen regel utan undantag. Vid några tillfällen har jag sprungit intervaller på söndagar, men det har aldrig gått bra. Det har aldrig riktigt fungerat.

Jag gillar inte att springa intervallpass på söndagar, framförallt inte på förmiddagen. Då känns kroppen bara slö och trött, men idag var det annorlunda. Idag var det ett undantag. Idag var det också ett undantag för undantaget.

Idag är det söndag, och undantaget är att det var ganska lätt att springa intervaller. Jag sprang fyra tvåtusingar på rundbana på tiderna 8:08 – 8:03 – 8:00 – 8:05, med en vila på 1:08, 1:15 och 1:30.

Undantaget för undantaget heter ”dagen efter Lidingöloppet”. Lidingöloppet där Lars Södergård (och Vallentuna Friidrott) fick en mycket fin fjärde plats i huvudklassen över 30 kilometer. Lars Södergård blev också bästa svensk på den mycket fina tiden 1:41 (3:22-fart).

Lars prestation inspirerar. Den inspirerar mycket, och träningsviljan fullständigt bubblar i kroppen. Nu ska jag bara avsluta den här säsongen, och sen blicka framåt, mot nästa säsong.

4 kommentarer:

Håkan sa...

Visst var det bra gjort av Lars! Bäste svensk på en grymt imponerande tid!

Och regler vore väl inga om det inte fanns undantag? Tror att det ibland är bra att göra något annat om inte annat bara för att få känna på lite annat, toka till det lite så att säga.

Lennart sa...

Håkan - Ja, jag satt och följde det hela här hemma, och jag visste inte om tiden placeringen var rätt, men sen förstod jag att det var så. Jättekul :-)!

Angående regler så måste man vara lite flexibel också :-)!

Ingmarie sa...

Flexibilitet är i princip aldrig fel. :-)
Och kul att du gjort en intervju. Imponerande löpning!

Lennart sa...

Ingmarie - Tack! jag är jätteglad att Lars ställde upp. Det är en riktigt bra person :-)!