söndag 1 september 2013

Träningsperioder

41:26 på Kistaloppet hände igår. Det var då. Det är historia. Jag ska tillbringa resten av mitt liv i framtiden, och när jag tittar in i framtiden ser jag Hässelbyloppet.

Att springa Hässelbyloppet på 37 minuter kan se lite tufft ut, men det är 6 veckor kvar till Hässelbyloppet, och i våras förbättrade jag min miltid med 3 minuter och 16 sekunder på 7 veckor, så än finns det hopp.

Skillnaden mot i våras är att mina förutsättningar är bättre idag. Jag har kommit igång med träningen bra, och nu ska jag börja med längre intervaller på bana vilket jag tror kommer påverka min miltid positivt.

För er som undrar lite om min träning och formtoppning så kan nedanstående bild, som jag har lånat av Johnny, vara till hjälp. I nedanstående bild befinner jag mig för tillfället där den röda och den blåa linjen korsar varandra.

Träningsformer och träningsperioder
Den intervallträning jag avser att genomföra skall alltså ge mig en formtopp till Hässelbyloppet, som i bilden infaller under "Competition period". Jag tror att det med målmedveten träning kan gå att springa Hässelbyloppet på 37 minuter. Jag måste i alla fall försöka.

Idag anmälde jag mig också till ytterligare ett testlopp. Det blev Sicklaloppet, 10 km, som går den 22 september, och där hoppas jag på att springa sub40, minst.

4 kommentarer:

Henrik sa...

Mycket sitter ju i huvudet och det låter som om du "bestämt dig" för att springa Hässelbyloppet på sub 38, så jag tror du grejar det :-) Se till att vara frisk och hel bara.

Kommer nog själv anmäla mig till Hässelbyloppet och då blir målet betydligt mer blygsamma sub 43.

Lennart sa...

Henrik - På Häselbyloppet hoppas jag på att komma in i ett "flow" där jag växer och växet ju längre in i loppet jag kommer.

På Arenamilen i våras var det så. jag sprang snabbare och snabbare hela tiden. Riktigt härlig känsla.

Sub 43 tror jag passar dig bra med tanke på dit 5 km lopp. Ska bli kul att se hur det går :-)!

Björn sa...

Formtoppning är ett intressant fenomen. Hur vet du var du befinner dig på kurvan? Hur kopplar du ihop verklighet med diagram sas?

Vad innebär Volyme (quantity) för dig rent konkret? Hur lång är den perioden respektive övriga och hur ändras parametern volym för att ta ett konkret exempel? Många frågor men det är ett intressant ämne :)

Lennart sa...

Hej Björn! Det beror lite på årdtid och hur jag tränar.

Tränar jag mycket distanspass och långpass bygger jag en grund (förberedelse) som jag kan använda för att träna snabbare löpning på. Här körjag gärna backe också.

När jag känner mig redo eller 8-10 veckor innan tävlingsperiod börjar jag med intervaller (gärna längre intervaller med lång vila) och det är det jag gör nu (transistion period) och ju närmare tävling jag kommer ju kortare blir vilan på intervallerna och då är det snart dags för tävling (competition period).

Jag kanske inte misnskar mängden så mycket som kurvorna visar under transition period men distanspassen kanske går lite långsammare. Det beror lite på hur jag mår. Känns det bra så blir det ofta progressiva distanspass.