måndag 27 september 2010

Mycket har hänt men lite bloggande........

Det har hänt så mycket sista tiden så jag har inte hunnit med och blogga, lite dåligt samvete för det.

Under helgen var jag på ytterligare en tränarutbildning med fokus på träning för barn 6-14 år. Denna utbildning i kombination med förra veckans Löptränarutbildning, som fokuserade på löpning för ungdomar 14 år och äldre, tycker jag att jag har byggt en bra grund att stå på. Den utbildningen jag gick i helgen (barn 6-14 år) kan kompletteras med mer specifika utbildningar för olika åldersgrupper, grenar och sporter men nu får det räcka för ett tag. Dock är jag sugen på att redan nu bygga på förra veckans Löptränarutbildning med nästa steg (steg 2) som går nu i helgen med den får vänta minst 6 månader för jag måste få lite praktik först.

Träningsmässigt så var jag ute och sprang i fredags. Planen var 16 km terränglöpning i 4:45-4:50 fart. Kände mig tidigt ganska trött och sliten i låren men fortsatte och det var kanske dumt för efter 13 km började det göra ont på baksidan av vänster lår (var nog inte återhämtad efter 35 km passet 5 dagar tidigare). Avbröt då träningspasset för jag trodde att det kunde vara en bristning men det var det förmodligen inte. Det gjorde lite ont hela helgen vilket innebar att jag ställde in söndagens långpass.

Idag kändes det ingenting under dagen så nu på kvällen åkte jag till Täby IP och gick 2.5 km i rask takt och det kändes fortfarande bra. Bestämde mig då för att jogga 2.5 km i ca 6 min fart och det gick också bra. Eftersom det gick bra att jogga bestämde jag mig för att springa ytterligare 2.5 km så fort jag vågade...........Det blev tillslut ca 5:10 fart de sista 2.5 km och efter det kändes det fortfarande bra. Efter detta bestämde jag mig för att avsluta och låta kroppen vila till på onsdag.

Lite surt att jag tappade ytterligare ett långpass men det var lika bra. Tycker faktiskt att det börjar bli lite trist med alla skador och skavanker men skam den som ger sig. Jag har fortfarande inte gett upp 3:30 på NYCM.

6 kommentarer:

Staffan sa...

Du verkar lyssna bra på kroppen, skönt att benhinnebesvären verkar ha försvunnit. NYCM närmar sig ju nu och ett långpass mindre gör ju ingen skillnad, bra att du fick till 35km nyligen.

Spännande att få lite teori kring löpningen på tränarutbildningen!

Ingmarie sa...

Vad roligt att du går så många utbildningar! vem är det som anordnar?
Det ÄR trist med skador och har man haft en besvärlig är det lätt att man blir man ängslig + att det är lättare att bli skadad igen.
Har ni kvar PowerPlaten på jobbet? testat den?

Linus N sa...

Hang in there! Rätt vad det är så släpper det och då blir du belönad!!
Det är lite samma här... Man börjar bli bättre i en skada, så kommer direkt en ny skada/känning och gör att man tvingas oroa sig. Tror detta kommer bli bättre för mig när jag går in i "grundträningen" och börjar springa saktare och längre.

Lennart sa...

Hej Staffan: ja, 35 km passet var bra. Skall nog försöka få ett till snart igen. Det är tillräckligt långt kvar till NYCM för att långpassen skall ge och ta.


Hej Ingmarie: Jag gick utbildningarna via Vallentuna FK. Löptränarutbildningen var Svenska Friidrottsförbundet, 08 Fri, som ordnade. Helgens utbildning som tränare för barngrupper var SISU som ordnade.

Hoppas att mina skador är över nu och du har så rätt när du säger att man blir ängslig och att det är lätt att skada sig igen. Hmmm PP plattan på jobbet är kvar men jag har faktiskt inte provat den. Måste erkänna att jag faktiskt inte har tänkt på det.


Hej Linus: Hoppas att du har rätt. Sist jag hade en skadeperiod för ca 1.5 år sedan kom skadorna "i ett" men rätt som det var så gick det bra och jag kunde köra på. Härlig känsla. Hoppas att jag kommer dit snart. Efter NYCM blir det grundträning för mig också.

Anonym sa...

Grundträning! Låter som ljuv musik i mina öron :-)

Kul med utbildningarna, ska du träna i klubben eller hur ser praktikplanen nu?

Lennart sa...

Hej Hempa! ja, efter NYCM blir det grundträning och läka skador!!!

Planen är att träna en grupp i klubben. Jag har också lite andra funderingar men vet inte om jag får ihop det med familjen ännu så jag vill hålla det lite hemlig.....

Det blir säkert ingenting eftersom jag inte får ihop tiden det kräver men jag kan avslöja vad jag går och tänker på lite senare....:-)

MVH