onsdag 22 september 2010

12.5 km terränglöpning

Idag gjorde jag ett distanspass, terränglöpning, över 12.5 km på tiden 1:00:32, 4:51 min/km.

Även fast jag har haft träningsvärk efter söndagens 35 km pass kändes dagens pass bra. Det blev nästan lite backträning också eftersom jag "tryckte på" ordentligt i de tunga uppförsbackarna, rundan jag sprang har 7 stycken tunga backar. Periodvis drog jag också av på tempot lite mellan backarna eftersom jag inte vågar belasta för mycket.

Det är 7 veckor och 5 långpass kvar innan NYCM. Tuffaste passet skall göras 4 veckor innan NYCM vilket kommer att vara 35 km med fartökning sista 15 km i förhoppningsvis ca 4:50 fart. Hur når jag detta delmål på bästa sätt?

Skall jag göra ett långpass till på 32-35 km i 5:15-5:25 fart eller skall jag börja i 5:20 fart och försöka lägga in en fartökning sista 10-12 km i 4:50-5:00 fart?

Hoppas att kroppen håller men jag har inte gett upp sub 3:30 på NYCM ännu! Känslan och dagsformen på söndag kanske får avgöra hur jag gör på söndagens långpasset men det lutar nog åt att jag försöker mig på en fartökning :-).

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kan tyvärr varken säga bu eller bä om hur du ska lägga upp träningen inför NYCM. Har ju som du vet noll erfarenhet av att träna inför maror. Däremot låter 35k långpass med fartök sista 15k som ett tufft men givande pass.
Varför just 5:15-5:25-fart? Menar, skillnaden i farten jämfört med tänkt fartök är inte såå stor.

Fick lite smak för långpassen efter de jag gjorde inför halvmaran, mest skönt efteråt men det känns som passen ger en hel del trots moderat fart.

Kan du hålla 5:15-fart på träning tror jag du grejar sub 3:30 på NYCM! Det säger jag utan att ha en aning om banans svårighet... :-)

Håller tummarna för att din form fortsätter åt rätt håll.

Linus N sa...

In my humble opinion: Jag tror 35k-passen ger väldigt mycket oavsett om det är fartökning eller ej. 15k fartökning är också rätt mycket... Lite väl mycket tycker jag. Du är ju ute efter att få den positiva känslan av att du kan öka farten trots trötthet. Inte att spöa skiten ur din kropp. ;) Om fartökningen riskerar att ställa till det fysiskt för dig eller gå ut över träningen så skulle jag nog korta ned eller ta bort den. Känn dig väldigt nöjd med själva distansen!

Jag kan rapportera att det går ganska bra för mig. Vaderna känns riktigt bra. Upptäckte igår att det som jag trott är benhinnorna egentligen är en muskel som heter Tibialis Anterior: http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=303185
Det är dennna muskel som ger mig mest problem.
Helt otroligt att det tog mig över en månad att förstå det... Inte säker på hur detta påverkar min rehab dock. Har du känt problem med denna muskel eller är det bara vaderna?

Lennart sa...

Hej Hempa: Skillnaden är större än vad man tror efter 30 km. 15-30 sek/km känns.....

Mitt tänkta maratempo (om allt går bra) skall vara precis under 5 min/km och tanken är att vänja kroppen vid just det tempot.

Hoppas du ger dig på en mara också :-). Läste på din blogg att du var lite tveksam. Kommer du ihåg hur du kände i somras när alla åkte iväg och sprang stockholm marathon?

Hej Linus: Vill först säga Grattis till en väl genomförd halvmara, överraskande och snyggt gjort!!!

De tankar du beskrev i din kommentar figurerar i mitt huvud hela tiden. Är inte helt säker på om jag kommer att göra 35 km med fartökning sista 15. Kroppen kommer få betämma.

Kul att höra att dina vader är bättre!!! Jag har inte haft mina problem i Tibialis utan jag har haft problem med Soleus som sitter på andra sidan smalbenet, bilden till höger här: http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=303186

Den muskeln som bilden visar (soleus) är fortfarande stel men den nöter inte på och irriterar benhinnorna längre. Den gör inte ont och jag masserar och stretchar mycket.

Hoppas att vi båda kommer igång nu ordentligt och att vi kan rapportera framsteg!!

Linus N sa...

Hej Lennart! Tack för det! Jag var jättenöjd med halvmaran men av nån anledning dröjer det aldrig länge innan jag siktar på nya mål och tycker att jag borde kunna ännu bättre.

Hoppas också att du blir helt bra snart så du kan känna dig trygg inför New York. Din träning tycker jag ser jättebra ut trots att du håller tillbaka, men man vill ju känna sig lite hel också. Kommer du springa Hässelby som det står på högra sidan av bloggen?

Fick idag till ett bra intervallpass för första gången på 1,5 månad. Tvåtusingar i onödigt hög fart. Lite illamående. Mycket glädje. ;)

Lennart sa...

Hej Linus:
Har inte uppdaterat igår och idag eftersom jag har varit på utbildning (fokus på träning för barn och ungdomar) men jag kommer inte att springa Hässelby för jag vill inte riskera någonting inför NYCM.

Förstår att det känns bra att få ta ut sig helt som du gjorde på ditt intevallpass. Precis när man sitter där med illamåendet kanske det inte är så skönt men efteråt så är man så nöjd!!! Efter din skada har du säkert saknat att få bli så där riktigt trött också. Bra jobbat!!!

MVH