onsdag 29 september 2010

Distanslöpning i varierande fart

När man inte kan springa på asfalt är det lite svårt att hitta bra rundor att springa när det är mörkt ute. Idag gav jag mig iväg till Täby IP för att springa 15 km i 2.5 km spåret, dvs 6 varv. Det lät inte så roligt så jag tänkte att det blir lite roligare om jag varierade farten mellan varje varv. Så här blev tiderna:
  • Varv 1, tid 12:25, 4:58 min/km
  • Varv 2, tid 11:18, 4:31 min/km
  • Varv 3, tid 12:10, 4:52 min/km
  • Varv 4, tid 11:26, 4:34 min/km
  • Varv 5, tid 12:31, 5:00 min/km
  • Varv 6, tid 11:57, 4:47 min/km, knöt skon efter ca 1 km och drog av på tempot sista biten för att undvika skador.

När jag springer 2.5 km spåret brukar jag springa det motsols, dvs "åt fel håll" eftersom det då blir lite svagt uppför i 2 km och avslutas med 500 m nedför. Detta gör träningen lite tuffare och nu till det positiva..............

För ganska exakt ett år sen sprang jag detta spår som Lång intervall, dvs 3 * 2500 meter med 2.5 minuters vila mellan varje intervall. Tempot per intervall blev för ett år sen ganska exakt 4:30 min/km (mmm, det är bra att föra träningsdagbok på Jogg). En vecka efter denna träning gjorde jag Hässelbyloppet på 42:17 och om man tittar på dagens tider så är de inte mycket sämre. För det första körde jag inte för fullt vid någon tempohöjning och för det andra vilade jag inte mellan tempohöjningarna utan sprang som långsammats 5 min/km under ett varv.

Det kanske fortfarande finns lite fart i kroppen även fast jag inte har kunnat träna ordentligt på flera månader! Det här var faktiskt lite ljus i det mörker som har hängt över mig. Oj, vad dramatiskt det lät :-)

2 kommentarer:

Linus N sa...

Självklart har du fart i kroppen! Behövs bara ett par snabba pass så är allt tillbaks.

Vart ligger Täby IP? Är det Ensta? Jag växte upp i Täby och egentligen är det lite av en dröm att komma under 10 min på 2,5 km i Ensta eftersom det var där vi sprang i högstadiet och jag lät mig förstå hur otroligt kass jag var på just löpning... Vilket var början på mitt intresse. ;)

Lennart sa...

Hej Linus. Täby IP ligger i Täby Kyrkby, dvs en bit ifrån Ensta. Kommer du tillbaka hit så prova gärna 10 km spåret vid Täby IP.

Har faktiskt aldrig provat Ensta men skall göra det vid tillfälle.