lördag 7 november 2015

Träna individuellt i grupp

Vi har samlats. Vår löpargrupp. Vi Vallentunalöpare. Vi har samlats i omklädningsrummet på Vallentuna IP där vår coach går igenom dagens pass. Det visar sig bli tvåhundringar.

Vi kan också välja. Välja mellan att springa tvåhundringarna i grupp på gångvägar med GPS-klocka, eller springa själva utan coach på den nedsläckta 400-metersbanan på Vallentuna IP. Ett enkelt val. Enkelt då jag inser att poängen med att samlas och springa i grupp är just att springa i grupp så jag väljer att springa i grupp på gångvägar tillsammans med alla andra i gruppen.

Vallentuna IP en dag i november
Jag valde rätt. Ingen valde ensamheten. Ingen valde en mörk 400-metersbana. Alla valde gruppen, och alla valde också att springa sina tvåhundringar individuellt efter egen förmåga. Men vi samlades. Hela tiden. Efter varje intervall samlades vi, och min individuella förmåga blev 20*200 meter med 1 minut gåvila i ca 3:40-fart.

4 kommentarer:

Anders sa...

Gillar hur du bygger upp en spänning runt något så banalt som att välja en mörk IP eller ett trevligt träningsgäng :-)

Lennart sa...

Ha, ha! Ja, det går att skriva om allt. Det viktiga är så att säga inte vad du skriver om utan hur du skriver om det :-).

Andreas Åkesson sa...

Skönt, även om jag har svårt att träna i grupp när det gäller löpningen. Men jag bejakar ensamheten och tystnaden när man springer för sig själv.

Lennart sa...

Andreas - Jag förstår dig precis då jag är mästan öika dan. Dock är det kul att träffa löpargruppen ibland också. De är ju så trevliga :-).