torsdag 28 maj 2015

Spring inte ifrån dig själv

Jag springer om två killar. En med blå tröja, och en med grön tröja. De är långsamma. Jag lämnar dem bakom mig, och springer ifrån dem. Det är enkelt, men det är inte lika enkelt att springa ifrån mig själv. Det går inte.

Försök inte att spring ifrån dig själv. Det går inte. Försök inte att springa ifrån dina negativa tankar. Det går inte. Det går inte att springa ifrån dig själv och springa till dig lycka. Stanna upp. Stå still. Fundera. Vad vill jag? Vad är viktigt?

Det är bra att må dåligt. Det är bra att vara lite negativ. Det är inte konstigt att vara ledsen. De konstiga är att låtsas vara glad. Det konstiga är att försöka springa ifrån sina känslor.

Lyckan över ett genomfört lopp eller ett nytt personligt rekord varar bara några timmar. Max en vecka. Sen är dina tankar tillbaka. Tankar som snurrar i ditt huvud.

Efter dagens pass över 15 km i 5:04-fart kände jag mig lycklig. Endorfiner. Men lyckan varade bara i några timmar. Efter några timmar mådde jag som innan. Innan träningspasset.

Du kan inte fly från dina tankar. Du kommer bli trött på att fly, och när du blir trött kommer dina tankar ifatt dig. Precis som i löpning. Du kan inte bara springa och springa. Du kommer att bli trött. Förr eller senare.

Hitta din lycka i nuet. Med nära och kära. I det lilla. Inombords.

Inga kommentarer: