tisdag 13 september 2011

Ett lopp som träning (eller tävling?)

Idag var jag med på sista deltävlingen av Vallentuna FK´s öppna klubbmästerskap i terränglöpning. Jag tänker inte gå in på hur det hela fungerar med det öppna klubbmästerskapet, deltävlingar, poängräkning, osv, men den som är intresserad kan klicka här. Distansen vi skulle springa var 7.8 kilometer, dvs tre varv på en 2.6 kilometer lång slinga.

På grund av reglerna (som jag inte har förklarat) var det klart redan innan start att jag inte hade en chans att vinna, eller att få en bra placering i sammandraget, utan jag tänkte att jag ska ta den här tävlingen som ett träningspass tillsammans med andra löpare.

Eftersom den här tävlingen var tänkt som ett träningspass tog jag det medvetet lugnt när vi startade, och jag lade mig nästan sist i fältet. De två första kilometerna påminde jag mig hela tiden om att det bara var ett träningspass, och att jag inte skulle tävla.

Efter ca 2 kilometer kände jag dock att jag inte ville komma till varvningen nästan sist. Jag sprang då om en grupp löpare, som låg precis framför mig, och skapade en liten lucka mellan oss. Det var troligtvis här det hände. Jag började tävla. Jag tog genast sikte på nästa grupp med löpare som låg ca 75 meter framför mig och tänkte "jag ska springa om dom".

På andra varvet ökade jag farten och tog några placeringar. På sista varvet lyckades jag hålla min placering, och jag sprang i mål på tiden 33:07 (egen klocka) vilket ger en snittfart på 4:15 min/km över 7.8 kilometer terränglöpning. Jag känner mig riktigt nöjd med loppet. Det här var också ett riktigt roligt och bra "träningspass".

4 kommentarer:

Olov sa...

Hehe. Klart att det är svårt att inte tävla när det är tävling..

Lennart sa...

Olov - Ja, det är det. Tänkte dock försöka. Planen innan var 4:30-fart genom passet men det blev inte så... :-).

MVH

Anonym sa...

Låter som ett perfekt tränings pass tycker jag! Roligt, utmanande och trevligt!

Lennart sa...

Tröttibenen - Japp, det var det verkligen. Det var också kul att komma före en person som sprang 30 sek snabbare än mig på Bellmanstafetten :-).