söndag 25 september 2011

Efterklok och tidigare resultat

Jag anmälde mig aldrig till årets Lidingölopp. För ett par månader sedan tänkte jag att jag skulle satsa på fartträning och kortare lopp under hösten, och om jag inte tänkte satsa för full på Lidingöloppet ville jag inte springa. Beslutet baserades på ett träningstänk jag hade för ett par månader sedan. Idag tänker jag annorlunda.

Det blir aldrig riktigt som planerat. Idag sprang jag ett långpass över 27 kilometer i 5:06-fart, och igår sprang en av mina grannar Lidingöloppet på ca 3 timmar. Idag tänker jag att jag kunde ha sprungit Lidingöloppet tillsammans med honom istället för att springa 27 kilometer själv.

Min silvermedalj från 1995 då tiden blev 2:11:31
Dock är jag fortfarande lite kluven till att delta på lopp utan att springa så bra jag kan. I dagens datoriserade värld syns tidigare resultat i resultatlistorna en lång tid framöver. Stockholm Marathon räknar till exempel ut "medeltiden" av alla genomförda Stockholm Marathon. Det är inte roligt att se att min sämsta tid är 4:45. Det som inte står är att jag sprang de loppet med migrän. Det är så klart inte riktigt klokt att springa ett maratonlopp med migrän, men jag ville ha medaljen och genomförde loppet i ett för mig lugnt tempo.

Det här med att tidigare resultat visas (bra resultat som dåliga resultat) är självklart inte så viktigt, men det är en faktor som jag tror att många tänker på, eller har jag fel?

6 kommentarer:

Mathias sa...

Nej, jag tänker inte så mycket på tidigare statistik. Har inte hållit på så länge. Kanske kommer sen. Även om jag har ett gammalt lidingölopp ifrån 1998 på över 3timmar...

RosaMilton sa...

Jag tycker du gjorde rätt som struntade i LL. LÅngpass med sällskap är trevligt men lördagens LL var lite för mycket sällskap i alla fall min startgrupp. Trängsel i 25 av 30 km. Dessutom är det faktiskt tråkigt att göra en usel tid, vilket jag gjorde. Syns ju som sagt inte i resultatlistan att jag var dum nog att starta trots halsont. Så jag kan nog skriva under på hela ditt resonemang faktiskt. Även om ingen förmodligen bryr sig om vilken tid jag presterade.

Lennart sa...

Mathias - Det kanske inte är så viktigt, men bra statistik och historia är alltid bra att ha :-).

Rosa Milton - Trist att du fick ett sånt tråkigt lopp. Jag tycker du har tränat väldigt bra senaste tiden. Ska du inte anmäla dig till maran? Jag tror att du kommer att springa bra där. Maran är också lite roligare :-)

Mathias sa...

Kanske ska anmäla mig till 30k nästa år. Ska inte vara så svårt att bättra på statistiken i det loppet eftersom det där över 3timmar är min enda start. Inser att din träningsmängd Lennart och även din Rosa Milton gör att jag får fortsätta som nr 4 i Vallentunas kommunlista....

Rikard sa...

Nej, jag har bra självförtroende och bryr mig därför inte om vad någon eventuellt skulle tycka. Brukar dessutom inte komma på pallen så det är knappast ngn som bryr sig.

Lennart sa...

Mathias - 4 i kommunlistan, ja, Jörgen är inte så mycket att göra någonting åt :-). Snabb är han också! Jag ska försöka få ut honom på tävlingsbanan igen :-).

Rikard - Du har helt rätt. Det är förmodligen absolut ingen som bryr sig. Det är bara det att det blir lättare att glömma insatser man inte är nöjd med :-).