måndag 22 augusti 2011

Lennart vs Mårten Klingberg

Idag tittade jag lite i resultatlistan för AXA Stockholm Triathlon och där hittade jag Mårten Klingbers tider. Mårten Klingberg tycker jag skriver riktigt inspirerande texter i RW (och på sin blogg). Jag tycker också att Mårtens satsning på triathlon är beundransvärd. Jag menar, Mårten har bara tränat triathlon i ca 1 år och kämpar redan om SM-Guld på Sprintdistansen och Olympisk distans. Jag vet inte hur Mårten upplevde AXA Stockholm Triathlon eller om Mårten är nöjd med sin prestation, men det var kul att jämföra mina tider med Mårtens tider.

Här är jämförelsen, och det är Mårtens tider som anges inom parentes:
  • Simning: 30.43 (26.07)
  • Växling 1: 3.54 (1.25)
  • Cykling: 1.15.39 (1.06.45)
  • Växling 2: 2.15 (1.31)
  • Löpning: 42.39 (40.35)
  • Totaltid: 2.35.13 (2.16.27)
Att Mårten var snabbare än mig på allt tycker jag inte är så konstigt, men jag känner mig ganska nöjd med att skillnaden mellan oss på simningen inte var större än 4.5 minuter. Klart att det är skillnad, men jag trodde att skillnaden skulle vara större....... Jag startade ändå längst bak och fick simma om två tredjedelar av min startgrupp.

Det mest slående är dock växlingstiderna. Oj, vad snabb han var. Mårten genomförde första växlingen på tiden 1.25, jämfört med min tid på 3.54. Det är nästan pinsamt.... Cyklingen är dock inte så mycket att säga om. Mårten var ca 9 minuter snabbare än mig över 38 kilometer. Här kan jag bara "se och lära".

Den andra växlingen gick bättre, men tidsskillnaden mellan oss är ändå stor. Mårtens tid var 1.31 jämfört med min tid på 2:15, så mina växlingar var katastrofala. Dock förstår jag inte varför Mårtens andra växling gick långsammare än den första. Det måste hänt något där eftersom den andra växlingen är mycket enklare än den första. På den andra växlingen är det bara att byta skor.....

Löpningen är jag dock nöjd med. Jag var "bara" ca 2 minuter efter, och med tanke på att Mårten är god för 36-37 minuter på milen, och 2:57 på maran, så känns det ganska bra. Men som sagt, det kanske hände Mårten något vid den andra växlingen som påverkade, men för en som genomförde sitt första triathlon över Olympisk distans, så var det roligt att jämföra......

2 kommentarer:

hokke sa...

Imponerande, framförallt löpningen men för någon som jag som kämpar sig fram i vatten med samma bröstsimsteknik som jag lärde mig som 6-åring så är även simningen riktigt vass!

Lennart sa...

Hej Hokke!
Tack, jag är själv överraskad över simningen. Det måste vara våtdräkten som gjorde det... :-).

MVH