söndag 27 februari 2011

Årets första 30 km pass!

Full av inspiration efter gårdagens intervallträning gav jag mig, idag, ut på ett långpass. Jag har haft dåligt samvete den senaste tiden eftersom de långpass jag har planerat att genomföra inte har blivit av p.g.a sjukdom, problem med vaden och en skidresa.

Så sent som igår tänkte jag inte göra ett långpass idag heller p.g.a gårdagens intervallpass men..... Igår övertygade Ingmarie mig att "ett långpass dagen efter ett intervallpass går fint, farten på långpasset spelar ingen roll". Ja ha, tänkte jag. Att farten på långpassen inte spelar så stor roll nu vet jag men jag brukar inte planera min träning så här. Det var verkligen tur att Ingmarie och jag pratade om det här igår för annars tror jag inte att jag hade kommit ut i dag :-)

Dagens långpass gick alldeles utmärkt, dock i en ovanligt lugn fart. På slutet försökte jag mig till och med på en fartökning de sista 3 kilometerna men när jag kom hem och stängde av klockan märkte jag att det inte blev så mycket av den fartökningen. Det kändes helt klart som en fartökning när jag sprang men klockan visade inte på det. Jag kanske har mätt distansen lite fel eller också blev det ingen fartökning. Vad vet jag......

Hur som helst är jag mycket nöjd med att ha genomfört ett långpass på 30.1 km på tiden 2:49:22 vilket ger en snittfart på 5:38 min/km. Fartökningen jag försökte mig på de sista 3 kilometerna gick i 5:27 min/km. Som jag skrev ovan, "det blev inte så mycket av den fartökningen" men det spelar ingen roll för nu är jag igång med träningen igen.

Den här veckan slutade med totalt 49.4 km löpning fördelat på 4 träningspass (2 pass lätt distanslöpning, ett pass intervaller och ett långpass) och jag ser verkligen fram mot nästa veckas träning men..... Imorgon måste jag ge kroppen tid för återhämtning så imorgon blir det en vilodag.

9 kommentarer:

Ingmarie sa...

Härligt! Perfekt! En lugn dag i morgon och kroppen kommer att tacka dig genom att bli starkare. Vill dock förtydliga att farten spelar roll på så vis att den inte ska vara hög. Men det tror jag du uppfattade.:-)

Unknown sa...

Oj oj oj, Vad härligt med ett långpass. Ska börja köra dem igen efter IVSM. Hoppas ni också få barmark snart!

Daniel sa...

Vilken fin helg du fick till och härligt att inspirationen flödar! Ta nu en välförtjänt vilodag imorgon så är du tillbaka igen på allvar!
Det känns som det vänt för dig nu!

hempa sa...

Snygg helg! Det där med farten har jag stora problem med, jag springer alltid lite för snabbt på långpassen när jag kör själv.
Nu har det vänt för dig, och snart barmark! :-)

Olov sa...

Ojdå
30 km, det var bra jobbat efter intervallerna på lördagen. Det var väl ett tag sedan dit förra långpass.

John sa...

Fantastisk bra jobbat Lennart! Särskilt med tanke på de tuffa intervallerna som jag också läste om hos Staffan. Nu är du verkligen tillbaka med full kraft!

KÖR HÅRT! :)

Anonym sa...

Alltid gött neär klockan visar 30 km =) då kan man lägga sig på soffan med gott samvete!

Lennart sa...

Hej Ingmarie!
Japp, det uppfattade jag :-).

MVH

Hej Adam!
Ska du vara med på IVSM! Det ska jag följa upp :-). Tävlar du mot Mats?

MVH

Hej Daniel!
Jag hoppas verkligen det har vänt nu. Nästa gång du kommer upp till Stockholm får vi ordna ett pass så att du kan vara med :-).

MVH

Hej Hempa!
Jag är ganska lik dig tror jag. Jag har nog alltid också sprungit för fort på mina långpass. Idag tog jag det lugn för att jag var orolig för att lördagens intervallpass skulle sitta i benen :-).

MVH

Hej Olov!
Ja det var ett tag sen. En hel månad tror jag. Det var skönt att det blev av nu :-).

Hej John!
Japp, nu siktar jag in mig på en hård vecka :-).

MVH

Hej Julle!
Kul att du kommenterade! Välkommen hit och visst kan man lägga sig på soffan med gått samvete efter ett 30 km pass. Man kan också stoppa i sig lite bullar.....

MVH

Petra sa...

Bra jobbat!! 30 km sa langt innan maran ar bra att ha i ryggen! Onskar jag kunde komma igang med mina langpass snart ocksa...