söndag 1 januari 2017

15 km löpning med Bowie, Trump och Putin i tankarna

Springer årets sista träningspass över 15 km. Tänker. Tänker på året som gått. Tänker dock inte på träning som jag brukar utan jag tänker på de viktiga händelser som präglat det senaste året.

Tänker på alla dödsfall. Bowie. Prince. Fischer. Listan kan göras lång. Inser att det är livets gång. Det är som det är. Vi föds. Vi lever. Vi dör. Vi kanske inte ska göra det mer komplicerat än så.

Tänker på det amerikanska valet där Trump alltså allierade sig med en före detta FSB-chef (tidigare KGB), uppmanade honom i direktsänd TV att hacka det demokratiska partiets servar och datorer, kallade den gamla administrationen i USA för ”etablissemanget”, och därigenom ta makten. Wow!

Lojaliteten Trump visar mot Putin under och efter det amerikanska valet måste vara 2016 enskilt mest sensationella händelse. Att via TV och twitter hantera och drämma till frågor kring den amerikanska säkerhetspolitiken saknar motstycke och är ett hån mot de 100 000-tals anställda på CIA, FBI, NSA, Homeland Security, osv, osv. 100 000-tals lojala amerikaners arbete och analyser av underrättelser som han avfärdar som lögner och konspirationer till sin egen och Putins fördel i kampen mot den gamla administrationen. Wow!

Var Trump är på väg, vilken strategi och vilka målsättningar han har verkar bara vara han själv som vet. För tillfället ett enmansrace i nära relation med en före detta FSB-chef (alltså tidigare KGB) och tillika president över den forna fienden Ryssland. Jag förstår att många amerikaner är oroliga.

En inte alltför lugnande Nyårshälsning till många oroliga amerikaner.
Inte heller en Nyårshälsning som enar ett folk och skapar framtidstro inför det nya året.
Tidigare har jag haft lite svårt att förhålla mig till Trump. Jag har haft svårt för att bestämma mig om jag ska se Trump som ett hot mot det vi har eller en möjlighet för oss att skapa någonting nytt. Efter den senaste tidens händelser där USA utvisat Ryska diplomater har jag bestämt mig. Jag ser honom som ett hot mot det vi har för i detta läge känns det inte rätt att Trump kallar Putin för "smart". Trump kan omöjligt veta tillräckligt mycket om USA:s oerhört komplexa säkerhetspolitik för att göra det, han vet för lite för det.

Oavsett om 2016 var ett bra eller dåligt år kommer 2017 onekligen bli intressant. Det kommer bli väldigt intressant på den världspolitiska arenan där vi får hoppas att Trump rätar upp positionerna lite.

Inga kommentarer: