fredag 8 november 2013

Mängd, mängd och mängd

18 kilometer i 4:54-fart blev gårdagens träningspass. Det var återigen ett härligt pass i terrängspår där farten och längden blev lite som det blev. Det är skönt att kunna springa så.

Idag är det fredag och jag gillar att sparka igång helgen med ett träningspass. Jag vet inte riktigt varför, men jag är ofta träningssugen på fredagar. Det är skönt att lämna jobbet bakom sig och bara koppla av med ett träningspass.

Idag blev det 12 kilometer progressiv distanslöpning från 5:00-fart ner till ca 4:15-fart. Jag valde att öka farten idag eftersom tröskeln och VO2-maxet också behöver få sitt med jämna mellanrum. Det kändes bra.

På söndag är planen att återigen springa ett långpass över ca 25 kilometer vilket innebär att veckomängden kommer att landa på strax över 65 kilometer.

Kan jag fortsätta att hålla en bra mängd samtidigt som jag varvar med lite snabbare pass tror jag nästa år kan bli roligt. Planen är att fortsätta träna så här ett par månader till innan jag lägger om träningen.

4 kommentarer:

Johnny sa...

Kommer också försöka öka mängden, rätt mycket jämfört med tidigare. Även jag vill ha ett roligt 2014. Självklart behövs farten också, så vi slipper en sådan diskussion :-)

Lennart sa...

Hej Johnny!
Jag tror att du kommer få ett roligt 2014. Mängden kommer nog att hjälpa dig med tider ner mot 16:XX :-).

Jakob sa...

Jag tror du är inne på ett vinnande koncept! Jag försöker köra enligt samma plan, grundträning med mängd och något fartpass i veckan, sen växla om när det närmar sig säsong.

Lennart sa...

Hej Jakob!
Mmm, det låter som, och är troligtvis det bästa vi kan göra :-).