fredag 13 maj 2011

Distanslöpning och helgens långpass

Idag sprang jag en 12 km runda i stegrande fart. Första kilometern sprang jag ganska exakt på tiden 5:00 och därefter ökade jag farten successivt för att avsluta den sista kilometern på tiden 4:20. Snittfarten de första 6 kilometerna blev 4:50 min/km och på de avslutande 6 kilometerna blev snittfarten 4:30 min/km. Benen var förvånansvärt pigga och hela passet kändes positivt.

På söndag ska ska jag springa det sista långpasset inför maran och jag har bestämt mig för att springa samma långpass som Janne Holmen har i sitt program i Runner's World. De programmet säger att långpasset på söndag ska vara 30 km med en fartökning de sista 3 kilometerna. Tempot under fartökningen ska ligga strax under planerat tävlingstempo på maran vilket i mitt fall skulle bli mellan 4:30-4:35 min/km. Så får det bli.......

2 kommentarer:

Ingmarie sa...

Grattis till mil loppet! Du är verkligen på G! Tror du kommer att förvåna dig själv om 2 veckor...:)

Lennart sa...

Tack Ingmarie!
Synd att din klubbkompis inte klarade kvalgränsen och hoppas att du har rätt angående maran... :-)

MVH