lördag 3 juli 2010

Lite analyser

Då så, 19:38 på 5 km måste så klart analyseras med MC Millan och det har jag nu gjort. Följande kom jag fram till.
  • Enligt MC Millan blir min 10 km tid 40:47 så det är lite kvar att ta men det är bra mycket bättre än 42:13 som jag hade på Premiärmilen. Oavsett hur korrekt MC Millan är så borde min miltid vara minst 1 min bättre idag än vad den var på Premiärmilen.
  • Halvmaran skulle enligt MC Millan kunna gå på 1:30:45 vilket är ganska nära mitt mål på sub 1:30. Nu kommer jag inte kunna sattsa 100% på halvmaran men det ger ett bra riktmärke på vad jag borde kunna klara av.
  • När det gäller marathon så ger MC Millan tiden 3:11:24 och det ger faktiskt stora förväntningar på att jag kommer att klara av sub 3:30 i New York den 7 november, kanske skall försöka klara sub 3:30 med lite marginal :-).
MC Millan visar också att jag ligger ganska rätt i tid på mina intervaller. MC Millan ger följande för 1000 m intervaller respektive 400 m intervaller:
  • 1000 m intervaller skall gå på en tid mellan 3:55-4:00 och det är exakt där jag ligger om jag snittar mina intervalltider. Dock kan de första intervallerna gå någon eller några sekunder snabbare men det här känns bra.
  • 400 m intervallerna skall enligt MC Millan gå på 1:26-1:31 och jag brukar försöka göra varje 400 m intervall på 1:24. Jag ligger alltså några sekunder för fort men jag tycker ändå att det är "tillräckligt nära" så jag kommer faktiskt fortsätta med att försöka gå på 1:24 per intervall.

Sen har jag också tittat lite i resultatlistan från Roslagsnatta, klassen Män 5000 m. Jag sammanfattar det nedan:

  • 34 personer (av 87) kom i mål på en tid under 20 min, dvs ca 39%.
  • 69 personer (av 87) kom i mål på en tid under 25 min, dvs ca 79%.
  • 84 personer (av 87) kom i mål på en tid under 30 min, dvs ca 97%
  • 3 personer (av 87) kom i mål på en tid över 30 min, dvs ca 3%

Jag tycker faktiskt att det är ganska bra att nästan 40% klarade av att gå i mål under 20 min och att nästan 80% klarade av att gå i mål under 25 min.

Låt oss säga att det var 1000 personer istället för 87. Om det var 1000 personer så betyder ovanstående att 390 personer skulle springa under 20 min och 790 personer som skulle springa under 25 min. Det tycker jag nästan är lite anmärkningsvärt. Brukar det vara så här i ett 5 km lopp? Någon som vet hur det brukar vara på ett 5 km lopp?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket underbart inlägg med statistik, analyser och lekar med siffror. Helt i min smak :-)
Vad gäller Mcmillian så är det ju åtminstone en fingervisning på hur formen är, jag brukar kolla på en annan sida också för att få fler uträkningar på uppskattade tider. Har inte datorn tillgänglig annars hade jag skickat länken till den sidan.
Förvånande hög andel sub20, tyder på att loppet attraherar duktiga löpare och inte riktigt nått ut till motionärerna som springer de stora drakloppen. Läste för övrigt att de stora loppen håller på att förgöra många mindre lopp.
Har hört någon ta 5k-tiden och gångra med 2 för att sedan addera en minut vilket skulle ge 10k-tiden.

Ingmarie sa...

Ingen aning faktiskt. Tror det beror på vilket lopp helt enkelt. Vissa har ju trots allt lite högre "klass". ;-) Beundransvärt att du fått till alla siffrorna!

Lennart sa...

Hempa: Ang Roslagsnatta märkte jag redan på uppvärmningen att det var många som höll på med stegringslopp och så där. Jag upplevde det bara att det var många som visste vad de gjorde. Har också tänkt på att ett 5 km lopp kanske attraherar andra löpare också som helt enkelt är bättre på kortare distanser.

Börjar bli lite nyfiken på vad jag kan göra en mil på nu.

Ingmarie: Tack, det är kul att jämföra lite. Som jag sa till Hempa, ett 5 km lopp kanske attraherar en annan kategori av löpare. Tycker att det var en bra klass på loppet ;-).

Anonym sa...

Angående din tid på 5K så testa istället räknaren på marathon.se så får du en bättre tid på 10K :-)