lördag 16 januari 2016

Löpning som grund för ett gott föräldraskap

Jag springer på löpband samtidigt som jag ser mig själv i en spegeln som befinner sig framför löpbandet. Jag ser ansträngd ut och jag kan se hur svetten rinner i ansiktet. Jag har hållit på ett tag, och jag fortsätter att ösa på då jag är mitt uppe i ett intervallpass. Tänker att jag inte kan bryta nu utan jag måste stå på ett tag till då det är mindre än hälften kvar. När jag är klar har jag kört 1-minutsintervaller i totalt 40 minuter. 12 km/h i vilofart, och 14 km/h i fartavsnitten. Ett härligt pass.

Efter passet sitter jag i omklädningsrummet och eftersvettas samtidigt som jag sitter och tänker på att en god grundläggande kondition är en av förutsättningarna för att leva ett aktivt liv tillsammans med barn på de sättet jag gör, oavsett om det handlar om att fjällvandra, åka slalom eller segla.

Tar vi slalomåkning som exempel så har en god kondition varit väl tillhands då jag många gånger har fått gå långa sträckor upp för en brant slalombacke för att hjälpa barnen när de har ramlat flera hundra meter längre upp. Det har varit viktigt med en god kondition alla de gånger jag har fått åka med barnen i famnen, bogserat dem långa transportsträckor, eller släpat och hanterat all slalomutrustning.

Kort filmsekvens från Åreskutan då barnen är 7 och 9 år gamla,
 och vi kom därifrån med stora leende över läpparna.

Genom mitt föräldraskap har jag fått jobba och svettats när jag har varit ute på äventyr tillsammans med mina barn. Äventyr och upplevelser som hade blivit helt annorlunda om jag inte hade haft min goda kondition att falla tillbaka på.

Men jag inser också att det är än viktigare med en god kondition när jag inte vill bli arg och irriterad när omständigheterna går mig emot. En god kondition har gett mig möjlighet att behålla ett gott lynne och fortfarande kunna sprida glädje i det vi gör när alla andra är trötta. Detta då jag helt enkelt orkar minst 10 gånger mer än vad de andra gör.

2 kommentarer:

Björn Suneson sa...

En sund själ i en sund kropp.

Lennart sa...

Bjorn - Just det, precis som förkortningen av den latinska översättningaen = ASICS :-)