måndag 27 augusti 2012

Sitta still

Det är svårt att sitta still. Framförallt på vilodagar. På vilodagar tar jag ofta en längre promenad. Ibland går jag också en extra lång väg när jag ska till affären eller till tåget.

Idag är det vilodag. Idag blir det ingen löpning alls, men imorgon blir det en lättare träning, och på onsdag ska jag springa Hälsoloppet 10 km. Tre lätta dagar mellan Bellmanstafetten och Hälsoloppet gör mig bara gott. Även fast det är svårt att sitta still.

Jag vet inte om jag är för optimistisk, men jag tror på fullaste allvar att jag kan springa sub40 på onsdag. Även fast mina tider på 5 km inte indikerar det. Å andra sidan var det väldigt länge sen jag hade tre dagar med lättare träning innan jag sprang ett lopp.

Hur som helst ökar mina chanser att springa sub40 om jag sitter still.

8 kommentarer:

Johnny sa...

Så ska det låta. Att du springer i Huddinge på onsdag menar jag. Tänkte min vana trogen satsa på halvmilen. Provsprang banan igår och den såg bra ut. Något motlut men den kändes snabb!

Jenny Bolander sa...

Lycka till! Håller själv på att trappa ner inför mitt livs första marathon. Det är inte helt lätt. Instinkten säger ju att det alltid är bättre att träna mer - även om förnuftet säger något helt annat...

Staffan sa...

Jag körde fyra tusingar i lördags och vilade igår och idag, imorgon kväll blir det en mycket kort lätt jogg med några stegringar. Inför Telge Stadslopp tränade jag nog för intensivt och det känns faktiskt bara bra med lite vila nu. Kroppen känns fortfarande inte hundraprocentig heller (knäet) så jag tror den välkomnar lite extra vila.

Och ja, jag tror absolut du har chans på sub40 på onsdag!! Jag tror nämligen du har uthålligheten som krävs på milen!

Lennart sa...

Johnny - Det låter fint! Jag hoppas verkligen att jag kommer till start och att det inte dyker upp något i sista sekund.

Jenny - Första marathon! Vad roligt! Under nertrappningen (framförallt de sista dagarna) kan man börja känna sig väldigt ur form. Tjock, trög och konstig, men det går över under loppet. Det ska vara så :-).

Staffan - Det låter som att du kommer väl förberedd till Hälsoloppet. Själv betraktar jag loppet som "träningslopp" och jag hoppas på att vara som bäst om någon månad eller två :-).

Jenny Bolander sa...

Hmmm. "Tjock, trög och konstig" låter som min utgångspunkt. Vem vet, jag kommer kanske att känna mig smal, lätt och i form lagom till start ;-)

I vilket fall ska du ha tack för inspirationen jag får från dina blogginlägg!

Lennart sa...

Jenny - Ha, ha, "som min utgångspunkt...". Det kommer att gå bra för dig :-). Kul att du gillar bloggen också!

Unknown sa...

Ja, du är helt klart en av de bästa svenska idrottsbloggarna på att skriva intressat så du ska ta åt dig av berömmet!

Bra att du lär av ditt misstag från förra veckan och vilar nu :-). Inte så att det alltid är fel att springa både hårt och tätt inpå lopp. Men vill man göra bästa möjliga tid i just det aktuella loppet så är vila bästa taktiken. Men om loppet är en del i träningen inför ett annat och viktigare lopp så behöver det inte vara fel.

Har du några bra tips på hur man håller sig frisk/blir frisk från förkylningar så mottages de tacksamt.

Lennart sa...

Henrik - Tack för alla uppmuntrande ord. Jättekul!

De här "träningstävlingarna" är rätt roliga fartpass :-). Det ska bli kul att se hur det går i morgon.

För att hålla mig frisk har jag har egentligen inga knep mer än att jag äter 1-2 frukter per dag och sover ordentligt. Jag försöker också undvika andra människors andedräkt på trånga bussar och tunnelbanor....

Om jag är sjuk brukar jag äta mycket frukt, sova ordentligt och anstränga mig så lite som möjligt.... :-).

Är du förkyld nu?