måndag 26 december 2011

Vad jag pratar om....

"Vad jag pratar om när jag pratar om löpning" heter boken jag läser just nu. Jag har inte hunnit läsa mer än 40-50 sidor men jag har redan nu skapat mig en uppfattning om den.

Jag känner inte igen mig i vad Haruki Murakami pratar om.....
Jag hoppas att jag inte gör någon ledsen nu för, nja, jag vet inte om boken ger mig speciellt mycket. Jag känner inte igen mig i hur författaren beskriver löpning, och jag kan inte heller identifiera mig med författaren. Det blir ingen "igenkänningsfaktor".

Boken har hittills gjort mig lite besviken eftersom den är så känd och kritikerrosad. Nästan lite "hypad". Jag kommer att läsa ut boken, och undertiden får jag hoppas på att den blir bättre.

8 kommentarer:

Staffan sa...

Håller helt med. Det var ett tag sedan jag läste den nu men jag har för mig att jag tyckte att han var väldigt tvångsmässig i sin löpning och den lämnade mig ganska oberörd då jag inte kunde relatera till den.

Ännu mera hypade "Born to run" lämnade mig också ganska oberörd. Bakfulla indianer som kutade 15 mil i sandaler, not my cup of tea...

Erik sa...

Håller med om Murakami. Det är nog mest en bok för icke-löpare som vill förstå löpare.

McDougal däremot. Ojojoj. Är väldigt förtjust i "Born to run". Helst skildringen om Death valley och den om Dean Karnazes.

God fortsättning!

Lennart sa...

Staffan - ja, jag har inte riktigt greppat hur Murakami tänker. Nu har jag läst ca 110 sidor och det jag skrev i inlägget står jag för.

Born to run står på "att läsa listan" :-).

Erik - Mm, ja Murakami var lite svår. Avsnittet jag läste igår handlade mest om skillnaden mellan att äga en bar och vara författare :-).

Kul att du och Staffan har olika uppfattningar om Born to run. Jag har inte läst den och nu börjar jag bli riktigt nyfiken på boken. jag måste köpa den också.....

Morgan sa...

Jag var också besviken på Murakamis löparbok. Jag hade längtat efter att få läsa den, men det gav mig tyvärr inte så mycket varken vad gäller löpning eller som läsning.

Born to run ligger nedanför sänglampan sedan i våras. Om jag äntligen läser den över helgerna så kan du få låna den av mig sen, Lennart!

Lennart sa...

Morgan - Då får jag rekomendera "Löpning en världshistoria" skriven av Thor Gotaas. Janne Holmen var lite kritisk till trovärdigheten till alla uppgifter i boken (säkert med rätta), men med den kritiken i bakhuvudet när man läser boken är den riktigt bra.

Det står mycket bra saker om Hjortfoot, OS, finsk SISU, Paavo Nurmi, Gärderud, Emil Zatopek, Grete Waitz, osv.

Det var en läsvärd bok :-).

hokke sa...

Jag håller delvis med om Murakami, som löpåarbok ör den inte mycket att ha. Å andra sidan skulle jag vilja påstå att det inte är en bok som handlar om löpning utan snarare en självbiografi som är skriven av en författare som dessutom råkar springa en hel del. Jag gillade den men inte pga löparanknytningen utan för att jag fick en bild av Murakami som jag inte alls haft innan.
Born to Run skulle jag vilja påstå är mer än hälften av anledningen till att jag blev biten av löpning "på riktigt", men jag kan tänka mig att jag inte hade uppskattat den lika mycket om jag läst den för första gången nu när jag redan sitter fast i träsket.

Morgan sa...

Tack Lennart för boktipset! Eftersom jag fått ett presentkort i julklapp från jobbet så kollade jag efter boken på Adlibris. Jag provläste några sidor och fastnade direkt! Det ser dock ut som att den bara finns inbunden på svenska. En bok på 853 gram är inget man tar med sig på långpasset...

Lennart sa...

Hokke - Intressant aspekt du kom med. Jag kände inte till författaren innan jag köpte boken men det verkar som att du redan kände till författaren och fick en ny bild av honom som person. Det kan jag förstå var intressant.

Jag har köpt biken för jag trodde att det var en bra bok om löpning är där tycker jag att den var en besvikelse men din aspekt var bra!

Morgan - Boken är ganska "bastant". Jag tyckte det stod mycket bra saker i den och jag tror inte att du kommer att ångra dig.