lördag 4 juni 2011

Träningsfunderingar

Nu när träningen inte är så intensiv som för en månad sen finns det tid att fundera över träningen inför kommande tävlingar. De tävlingar jag planerar att delta i är:
  • Runrundan den 2 juli här i Vallentuna
  • Roslagsnatta den 7 juli i Norrtälje
  • Stockholm Triathlon, Olympsikt distans, den 21 augusti
  • Eventuellt Stockholm halvmarathon den 17 september 
Eftersom de tävlingar jag tänker delta i kan beskrivas som "lite av varje" så är det svårt att lägga upp en fokuserad träning. Dessutom sätter fortfarande Stockholm marathon sina spår i träningen. Hur ska jag nu göra för att vara i form för en halvmara, ett 5 km lopp samt ett triathlon? Ja, säg det men jag tänker försöka.....

Inför Runrundan den 2 juli kommer jag att förlita mig mycket på den träning jag genomförde inför Stockholm marathon men, det finns 4 st nyckelpass jag ändå vill genomföra inför Runrundan. Jag vill genomföra 3 st pass löpning över 19.7 km i ca 4:30-fart (helst någon sekund snabbare) samt ett pass långa intervaller. Dessa pass tror jag att jag kan genomföra mellan den 10 juni och den 25 juni och mellan dessa löppass fokuserar jag på cykling och simning. Innan den 10 juni kommer löpningen bestå av vanliga distanspass i ca 4:40-fart. Även här kommer jag också fokuserar på cykling och simning mellan löppassen.

Jag har mätt upp en cykel-runda här i Vallentuna på ca 4.5 mil och den rundan kommer att bli min "vanliga träningsrunda". Tanken är att börja lugnt och öka intensiteten efter hand och jag hoppas på att kunna genomföra denna runda en gång per vecka. Simträningen kommer jag att försöka lägga in en gång per vecka "när det passar".

Kommande veckor hoppas jag alltså på att genomföra fyra träningspass per vecka, dvs 2 pass löpning, ett pass cykling och ett pass simning. Beroende på tid och hur jag känner mig kommer jag att lägga in ytterligare ett pass cykling per vecka eller ett pass simning per vecka men, det får bli lite överkurs.

Hur träningen blir under semestern (i juli) har jag ingen aning om men, det får visa sig......

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vad har du för målsättningar på loppen i början av juli?

Hur kommer det sig att du börjar satsa på triathlon? Du har säkert skrivit det tidigare så jag får skylla på lite solsting i så fall.

Det är klart du ska springa halvmaran i sept! Du kommer persa så det sjunger om det efter den allsidiga träningen under sommaren.

Lennart sa...

Hej Hempa!
Känns lite läskigt att gå ut med det men jag har, en för mig, väldigt hög målsättning på Runrundan. Jag vill hålla 4:20-fart genom loppet och det blir då en sluttid på 1:32 (helst under).

Om jag verkligen genomför Roslagsnatta vill jag persa, dvs under 19:38, men vi får se hur jag mår efter halvmaran 5 dagar tidigare.

Triathlon? Ja, en kul grej. Vill vara tydlig med att det inte är någon satsning men jag hoppas på att det också gör sa att skaderisken blir mindre framöver. Jag har ju bara ägnat mig åt löpning i flera år så jag vill bygga lite andra muskler också. Du vet.... Tränar man "bara magmuskler får man ont i ryggen" eftersom det blir en obalans.

MVH

Mats sa...

Spännande med triathlon! Har själv sådana planer i framtiden, men just nu räcker inte tiden till, med tre småbarn. Tror oxå det är bra ur skadesynpunkt och långt därframme ligger väl tanken om en järman

Har planerat att springa runrundan, nu när du gjort reklam för loppet. Hur är banan, flack eller?

Lennart sa...

Hej Mats!
Mmm, tre barn tar lite tid :-) men de får också göra det :-). Järnmannen, jag har nog också en bit kvar :-). I juli ska jag försöka göra några brickpass (cykling följt av löpning) och det ska bli kul att se hur löpningen går då :-).

Kul att du planerar att springa Runrundan och på frågan om kuperingen är inte jag rätt person att svara säkert (även fast jag bor i Vallentuna) men..... Efter vad jag har hört tror att det är några backar vid norra delen av sjön. Banan är säkert mer kuperad än Kungsholmen runt men mindre kuperad än Lidingöloppet.

Jag tror att det är en ganska normal bana.

MVH

Lars sa...

Vad hände med Lidingöloppet? Visst borde du stå på startlinjen 24/9!?

Lennart sa...

Hej igen Mats!
En liten miss av mig i mitt svar till dig. Det är vid "södra" delen av sjön det, enligt dom som vet, är lite kuperat.

MVH

Hej Lars!
Ja, jag kanske borde stå på startlinjen men jag kan inte vara med på allt :-). Vi får se och jag säger inte att jag inte står på startlinjen..... Mmmm, planen är inte helt klar för hösten ännu så vi får se....

MVH