fredag 8 april 2011

Härligt pass med blandade intervaller på Vallentuna IP

Idag begav jag mig ner till Vallentuna IP och genomförde ett pass blandade intervaller på bana. Det blev en repris på intervallpasset jag och några andra bloggare genomförde på Bosön i början av januari. Det passet finns att läsa om här.

Intervallpasset som jag genomförde idag var mitt egenkomponerade intervallapss på 8*200 + 4*400 + 1600. Tidigare i veckan var planen att genomföra den lite längre och tyngre varianten på 10*200 + 5*400 + 2000 men jag valde det kortare alternativet för att minska skaderisken. Jag har tränat ganska hårt den senaste veckan (senast igår med 19.3 km i 4:31-fart) så jag var lite orolig för att något skulle gå sönder. Det hela gick dock bra. Kroppen är fortfarande hel och summerat blev det enligt följande:
  • De första 8 tvåhundringarna gick på 38 s, 38 s, 38 s, 38 s, 39 s, 38 s, 38 s, 38 s, vilket ger ett snitt på 3:10-fart. Jämt och fint.....
  • De efterföljande fyrahundringarna gick på 1:24, 1:25, 1:26, 1:25 vilket ger ett snitt på 3:32-fart. Jag tror att jag springer lite för fort på mina fyrahundringar. Optimalt är nog 1:26 per fyrahundring men jag är nöjd.
  • Den sista långa 1600 m intervallen gick på tiden 6:16 vilket ger 3:55-fart. På den här intervallen satt fyrahundringarna i benen men jag får vara nöjd med den också.
Tvåhundringarna kändes riktigt bra idag, men fyrahundringarna var lite tyngre. Tror att dagens pass visade att jag skulle behöva ett intervallpass med enbart fyrahundringar och ett intervallpass med långa intervaller, till exempel 4*2500 meter för att öka uthålligheten i hög fart. Det ska jag planera in ganska snart för Arenamilen närmar sig. Det är snart bara en månad kvar.....

3 kommentarer:

Ingmarie sa...

Tror du tänker helt rätt. 200-ingar är ju på något vis ganska "enkla" Man pallar dem liksom alltid. DM på söndag i Ursvik kanske?

Hempa sa...

Ah du körde det sjysta Bosönupplägget igen! Kul!
Hur kändes det jämfört med då, dvs några framsteg?

Vila lite nu efter all tuff träning så din kropp ges möjlighet till lite kompensation :-)

Lennart sa...

Hej Ingmarie!
jag håller med om tvåhundringarna. Gillar egentligen långa intervaller mer.

Jag hade ingen aning om DM i Ursvik på söndag och nu är det annat planerat, bland annat ska jag klämma in ett långpass under dagen.....

MVH

Hej Hempa!
Det blev ungefär samma tider som förra gången men.... Förra gången var jag helt utvilad och hade ett inspirerande sällskap så det känns ändå som ett framsteg. jag var med andra ord inte lika "laddadd" igår och jag var inte heller lika trött.

idag är det vilodag och i morgon Långpass på 35 km.... Sen blir det en lite lugnare vecka.

MVH