måndag 16 januari 2017

Mopedavgaser

Mopedavgaser. Speciellt avgaser från en tvåtaktsmotor med oljeblandad bensin av äldre modell. De luktar. Luktar lite mer än andra avgaser.

Personligen tycker jag det är lite jobbigt när jag är ute och springer och en gammal moppe kör förbi mig och sprutar ut de där avgaserna. Inte nog med att det luktar illa utan det påverkar också löpningen då luften inte alls känns lika syrerik. Avgaserna ligger också kvar i luften. Länge. Flera minuter. Kanske upp till en kilometer.

När jag springer intervaller blir de där mopedavgaserna ännu värre. När pulsen är hög påverkas löpningen mer. Det är så illa att jag inte ens förstår att det fortfarande är lagligt och spruta ut den där typen av avgaser.

För några år sedan hade jag en båt. En Sjöstedt hardtopp, 510 lång med 90 hk motor som gjorde ca 40 knop som jag brukade åka ut och fiska med, och precis som en gammal moppe tankade jag den med 95-oktanig bensin som jag blandade upp med 2% tvåtaktsolja. Båtmotorn sprutade ut precis samma typ av avgaser som de gamla mopederna och även här förstod jag aldrig att det var lagligt att göra det. Dock slipper jag andas in avgaserna från en båt (då jag inte springer på vatten) men denna typ av motorer borde ändå förbjudas.

Vid ett par tillfällen har jag också mött/blivit omkörd av en sån där gammal moppe när jag springer terrängspår. Inte för att det är någon jättegrej, men jag kan ändå tycka att det är lite nonchalant då det luktar illa och påverkar.

Inga kommentarer: