tisdag 13 december 2016

67% anser att det är jobbigare att springa på löpband

Det är jobbigare att springa på löpband. I alla fall om man får tro mina fantastiska följare på Twitter.

Det som fick mig att ställa frågan om det är jobbigare att spring på löpband eller utomhus på slätmark var mitt förra inlägg där jag med hjälp av Einsteins relativitetsteori på ett pedagogiskt sätt redogjorde och förklarade att det fysiskt sett inte är någon skillnad att springa på löpband eller utomhus på slätmark.

67% anser att det är jobbigare att springa på löpband
Om jag får utveckla mina tankar och dra några slutsatser kring mitt förra inlägg, och min undersökning på twitter där 67% ansåg att det är jobbigare att springa på löpband, så är min teori att löpband är jobbigare, eller i alla fall upplevs som jobbigare, då:
  1. Löpband i allmänhet placerarnas inomhus där fuktig och ganska syrefattig inomhusluft står still. Löpning på löpband blir alltså som att springa utomhus en varm och kvav sommardag vilket så klart upplevs lite jobbigare.
  2. Löpning på löpband belastar exakt samma muskler hela tiden vilket tröttar ut dem. Löpning utomhus tröttar inte ut musklerna på samma monotona vis då löpning utomhus hela tiden ger små variationer i underlag och tempo vilket ger en naturlig variation i belastningen.
  3. Tristessen. Det är tråkigt att springa på löpband, och då blir det också jobbigare. Det bara är så.
Mitt bidrag till den populärvetenskapliga forskningen kan alltså summeras med att det enligt fysikens lagar inte finns någon skillnad på att springa på löpband eller utomhus (enligt Einstein), men rent psykiska är det jobbigare att springa på löpband då de yttre omständigheterna inte varierar på samma sätt som utomhus.

En annan ganska självklar slutsats är också att löpbandets placering så klart påverkar. Jag menar, ställer man löpbandet i en bastu så blir det jobbigare än om man ställer det utomhus. Detta sagt då jag kan uppleva att inte alla tänker på det när denna fråga diskuteras.

2 kommentarer:

Björn Suneson sa...

Intressant resultat men inte oväntat. Jag tycker också att det är jobbigare att springa på band. Och att det verkligen är så visar bl a ultrarekorden- på band springer man inte lika långt jämfört med om tävlingen hållits utomhus.

PS
Du skriver att du är "2-barnspappa på 44 år". men du är ju en mogen 45-åring. Tiden tycks stå stilla- har det något med Einstein och relativitetsteorin att göra?

Lennart sa...

Björn - Ja, men herregud vad tiden går fort :-). Jag har för mig att du påminde mig om att uppdatera förra året också :-).

Det där med ultraloppen och att man springer längre utomhus var intressant. Det visste jag inte. Bra anmärkning!