fredag 5 februari 2016

Att köra vattenskoter med barn

Nu mitt i den smällkalla vintern 2016 tänkte jag ge er ett tips om en viktig detalj att tänka på när man kör vattenskoter med barn (ja, utöver att vi pappor har ett stort ansvar för att lugna alla oroliga mammor då förstås) och även om ni tycker att det inte riktigt passar in på en löparblogg, samtidigt som "timingen" känns lite dålig, så är det bara att gilla läget.

Och hur jag kom på ” att köra vattenskoter med barn” när alla andra tänker "löpning" och möjligtvis ”skidor” vet jag inte riktigt, men om ni ska åka vattenskoter med era barn så vill jag att ni ska tänka på att hemförsäkringen/reseförsäkringen troligtvis inte gäller om olyckan skulle vara framme.

Jag kör iväg med min äldsta dotter som sitter framför
mig i famnen. Min yngsta har precis åkt och sprudlar av glädje i slutet av klippet. 

Detta gäller inte bara vattenskoter utan även dykning, klättring och andra aktiviteter som innehåller inslag av "äventyr", och om det innehåller inslag av ”äventyr” kan det alltså krävas en egen försäkring.

Mitt tips är alltså att kolla upp vad försäkringen täcker, och om den överhuvudtaget gäller, om ni ska åka vattenskoter med era barn. Bara så att ni inte står där helt handfallna om olyckan skulle vara framme.

2 kommentarer:

Björn Suneson sa...

Ja, du har säkert rätt i att de flesta hem/reseförsäkringar inte gäller här, däremot hade en olycksfallsförsäkring täckt skadan. Att åka vattenskoter på semestern anses inte som extremt riskfyllt, däremot en massa andra sport- och idrottsaktiviteter som t ex bergsklättring, bungy jump, fridykning, ballongfärd, fallskärmshoppning m m. Och handlar det om tävling, även i ofarliga sporter, ja då gäller heller inte olycksfallsförsäkringen.

Jag intresserade mig lite för det här i samband med mina löpningar över USA. Kunde jag ha en olycksfallsförsäkring och få ersättning om jag t ex blev påkörd? Ja, blev svaret från IF. Men hade det varit en tävling hade jag själv fått stå för risken. Självklart tecknade jag en olycksfallsförsäkring.

Lennart sa...

Björn - Bra kommentar! Kul att du delar med dig då det är viktigt att alla tänker på detta då det utanför hotellen ofta står firmor som vill dra ut barnfamiljer på alla möjliga saker.

Somliga firmor är ganska skumma och det är tydligen så att resebolag (som ex Ving) inte vill alliera sig med eller rekommendera några av dessa firmor som erbjuder aktiviteter. Detta just på grund av att de är osäkra på kvaliten och osäkerhet kring försäkringarna.

Vill bara att man ska tänka på det innan man ger sig ut.